Самостійна робота 5
Питання взаємозв’язку дошкільного закладу та сім’ї щодо зміцнення здоров’я та забезпечення ефективного фізичного розвитку дитини не втрачає своєї актуальності. Щоб зберегти та зміцнити здоров’я дитини, дорослі мають:
- створити у дошкільному закладі та сім’ї умови для зміцнення здоров’я і зниження захворюваності дітей;
- забезпечити кваліфікований медичний нагляд;
- формувати навички здорового способу життя, зокрема – власним прикладом.
Зберегти та зміцнити здоров’я дітей можна лише завдяки спільним зусиллям педагогів і батьків.
Основними завданнями, що стоять перед дошкільним навчальним закладом у роботі з батьками є:
- вивчення родини дітей;
- педагогічне просвітництво батьків;
- залучення батьків до активної участі в освітньому процесі;
- вивчення та поширення найкращого сімейного досвіду з розвитку дошкільників.
Потрібно використовувати наступні форми роботи з родинами:
- індивідуальні – вступне анкетування, співбесіди, консультації, відвідування вихованців вдома;
- наочно-письмові – дошки оголошень, інформаційні листи, тематичні виставки, стенди, пам'ятки тощо;
- групові – консультації, практикуми, гуртки за інтересами, зустрічі з цікавими людьми тощо;
- колективні – дні відкритих дверей, спільні свята, засідання батьківського комітету, батьківські збори.
Процес залучення батьків до освітнього процесу дошкільного закладу є досить складним і містить такі етапи:
ü актуалізація потреб батьків в освіті і розвитку власної дитини;
ü забезпечення психолого-педагогічної просвіти батьків як замовників освітніх послуг у дошкільному закладі;
- партнерська взаємодія педагогів і батьків на основі гуманізації відносин, пріоритету загальнолюдських цінностей, особистісно-діяльнісного підходу до організації освітнього процесу з дітьми.
Відтак усі форми роботи з батьками набувають особистісного спрямування і наповнюються новим змістом, а саме:
- особистісна орієнтація на дитину;
- ділова позиція педагога – поруч із батьками у їхньому ставленні до дитини, до її розвитку з усіма радощами і труднощами;
- конкретний прикладний характер;
- пріоритет розв’язання проблеми, яка стоїть перед батьками найгостріше;
- сувора регламентація за часом та спрямуванням на конкретний очікуваний результат;
- психологічний зміст взаємодії.
Ефективність співпраці батьків і педагогів залежить насамперед від того, як складається взаємодія дорослих у цьому процесі. Результат фізичного розвитку і зміцнення здоров’я дітей може бути успішним лише за умови, якщо педагоги і батьки стануть рівноправним партнерами, адже вони виховують тих самих дітей. У основі цього союзу має бути:
- єдність прагнень та інтересів, поглядів на освітній процес;
- вироблення спільних цілей та завдань;
- спільний пошук шляхів досягнення очікуваних результатів.
Щоб досягнути такої єдності, насамперед слід створити відповідне інформаційне середовище з питань зміцнення здоров’я та фізичного розвитку дітей.
Структура інформаційного середовища для батьків і педагогів з питань зміцнення здоров’я та фізичного розвитку дошкільників:
Заходи з отримання та надання інформації, необхідної для батьків:
1. вивчення стану здоров’я дітей разом зі спеціалістами дитячої поліклініки та батьками відповідно до розроблених критеріїв;
2. ознайомлення батьків зі змістом та формами фізкультурно-оздоровчої роботи у ДНЗ (інформаційний стенд);
3. консультативна, санітарно-просвітницька та медико-педагогічна допомога сім’ям відповідно до запитів батьків;
4. організація консультативного пункту для батьків у дошкільному закладі для профілактики та корекції ранніх відхилень у стані здоров’я дитини;
5. допомога батькам у поповненні сімейної бібліотеки з метою поширення інноваційних підходів до виховання дітей.
Заходи з отримання та надання інформації, необхідної для педагогів:
1. анкетування батьків для вивчення їхніх уявлень про фізичне виховання та розвиток дітей;
2. визначення приорітетних напрямів з оздоровлення дітей у дошкільному закладі з метою більш повного задоволення запитів батьків;
3. виявлення причин негативних тенденцій та спільний з батьками пошук шляхів їх подолання;
4. при можливості відвідувати дітей удома з метою вивчення умов для проведення фізкультурно-оздоровчої роботи в сім’ї та визначення шляхів покращення здоров’я кожної дитини;
5. використання комп’ютерних програм на кшталт «Енциклопедія здоров’я дитини» для задоволення потреб батьків та педагогів в інформації з питань організації фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми;
видання родинних газет та журналів з метою висвітлення та пропагування перспективного сімейного досвіду з фізичного розвитку дітей та розширення уявлень батьків про форми родинного дозвілля.
Сьогодні у роботі з родинами вихованців ми часто використовуємо вираз «включення батьків», тобто залучення їх до активної участі у роботі дошкільного закладу. Активна взаємодія педагогів з батьками може мати різні форми, зокрема:
- проведення тренінгів для батьків з метою набуття ними навичок використання різних прийомів та методів оздоровлення дітей;
- навчання батьків окремих нетрадиційних методів оздоровлення дитячого організму;
- проведення практикумів для батьків з метою ознайомлення з оздоровчими технологіями;
- використання інтерактивних методів роботи з метою залучення батьків до фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми;
- проведення круглих столів з проблем оздоровлення та фізичного розвитку дітей;
- проведення днів відкритих дверей, вечорів запитань та відповідей з метою ознайомлення дітей з формами фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному закладі;
- проведення дискусій з елементами практикуму з питань фізичного виховання та розвитку дітей;
- проведення спільно з батьками спортивних змагань, свят, розваг, днів здоров’я тощо;
- організація спільно з батьками заходів з благоустрою ігрових і спортивних майданчиків.
Однією з типових проблем роботи з сім’єю є організація спільної діяльності батьків і дітей з фізичної культури. Тому використовуються різні форми цікавої спільної діяльності батьків і дітей:
- сімейні клуби за інтересами – «Краса та здоров’я», «Тато, мама, я – спортивна сім’я» тощо;
- міні-походи дітей та батьків на природу;
- спільна робота над фотоальбомами «Ми любимо спорт», «Ми туристи» тощо;
- підготовка та проведення усних журналів та фотовиставок з теми;
- спільна діяльність батьків і дітей з створення фотогазети «Наш вихідний день»;
- організація тематичних виставок дитячих книжок про спорт.
У результаті активної взаємодії педагогів з родинами вихованців у батьків формується розуміння процесів розвитку, які відбуваються з їхньою дитиною. Це дає змогу батькам своєчасно надати потрібну допомогу, набагато ефективніше розв’язувати завдання, пов’язані зі зміцненням їхнього здоров’я, здійснювати профілактику ранніх відхилень у розвитку дітей.