Лекція
Фізична готовність
дитини до школи означає, що за своїм фізичним розвитком і станом здоров’я
вона здатна до навчального навантаження. Відомо, що першокласникам
спочатку важко призвичаюватись до шкільного режиму; тривалості занять,
необхідності зберігати статичну позу тощо. Втомлюються діти від зусиль,
спрямованих на дотримання певної пози, від нерухомості, від незвичної дози
розумового навантаження, зосередженості. Тут і виявляються переваги
міцного здорового організму над ослабленим, хворобливим. Нормально
розвинуті здорові діти досить швидко пристосовуються до нових умов,
виявляють належну працездатність, легко поновлюють сили після короткого
відпочинку. Діти з фізичними вадами швидко втомлюються, знижують
активність на уроках і виснажуються більше від своїх здорових однолітків.
Поступово всі першокласники опановують шкільний режим, навчаються
працювати належним чином. Щоб зробити перехід до навчання у школі для
дитини менш складним, необхідно готувати її до цього, забезпечити умови,
які сприяють належному фізичному та функціональному розвитку організму,
формуванню рис, необхідних для вступу у новий період життя – шкільний.
Фізична підготовка дітей до навчання у школі охоплює освітньо-виховну
роботу з формування рухових навиків, умінь, систему оздоровчозагартовуючих заходів, гігієнічні вимоги до організації навчального процесу,
додержання режиму дня, турботу про гігієну нервової системи дітей,
створення в них позитивно-емоційного стану, раціональне харчування,
достатній і спокійний сон, виховання культурно-гігієнічних навиків тощо.
Фізична готовність :Володіють навичками ходьби, бігу, стрибків, кидання, рівноваги;
сформовані рухові якості: швидкість, спритність, гнучкість, витривалість та
сила під час виконання вправ; удосконалені почуття рівноваги, координації,
рухів та орієнтування у просторі; самостійно організовують рухливі ігри і
фізичні вправи на прогулянці, виконують правила гри, допомагають один
одному; ознайомлені з різними видами спорту; сформовані навички
особистої гігієни – догляд за чистотою тіла, зубів, за зачіскою; своєчасно
користуються чистою носовою хусточкою, лише своїм рушником; закріплені
навички культури їжі – правильно користуються столовими приборами,
серветкою, полощуть рот після приймання їжі; правильно поводяться за
столом – сидять прямо, не кладуть лікті на стіл, хліб беруть, що лежить
ближче, тощо; під час кашлю відвертаються, прикриваючи рот носовою
хусточкою; вироблені навички самообслуговування.
Отже, основним досягненням у житті дитини є її готовність до
навчання в школі. Функціональна готовність до шкільного навчання –
різнобічна характеристика дитини. У цей період закладаються основи
міцного здоров’я, характеру, здібностей, особливості самосвідомості тощо.
Дитяча допитливість формує інтерес до навчання; розвиток пізнавальних
інтересів утворює основу для формування творчого мислення; виникає
узагальнення власних переживань; комунікативні вміння забезпечують
активне навчальне співробітництво. Позитивні досягнення у психічному та
особистісному розвитку забезпечуються відповідним рівнем сформованості
взаємопов’язаних компонентів та критеріїв готовності, встановленням
причино-наслідкових зв’язків між ними і є передумовою для подальшого
гармонійного розвитку дитини та переходу її на наступний рівень освіти.