Лекція

План лекції 

1. Гімнастика як навчальна і наукова дисципліна. Зв’язок гімнастики з іншими дисциплінами. 

2. Завдання та методичні особливості гімнастики.

 3. Класифікація видів гімнастики. 

4. Засоби гімнастики. 

5. Характеристика окремих видів гімнастичних вправ. 

Питання, що виносяться на самостійне опрацювання студентів 

1. Розвиток гімнастики у сучасній Україні. 

2. Досягнення українських гімнастів. 

Термін «гімнастика» вперше з’являється у стародавніх греків у період розквіту давньогрецької культури у 8 столітті до н.е. Проте гімнастичні вправи культивувалися ще у стародавньому світі. Ще за 4000 років до нашої ери в Китаї, Індії та у інших народів гімнастичні вправи застосовувалися з лікувальною метою. У китайських книгах тих часів вказується на те, що в Китаї існувала гімнастика, яку виконували удома вранці і увечері. Широко відома сучасна система гімнастичних вправ індійських йогів бере свій початок у тому далекому часі. З різних історичних джерел (пам’ятники, фрески, малюнки) відомо, що гімнастичні вправи застосовувалися в усіх стародавніх народів: у єгиптян, персів, ассірійців, народів Закавказзя, римлян, євреїв й ін. Відомо, що у ті  часи існували професійні канатохідці і акробати, які розважали при дворах знать. У стародавніх критян акробатичні вправи використовувалися як частина релігійно-обрядових церемоній. У наш час гімнастика широко увійшла до системи фізичного виховання людей і посідає у ній важливе місце. Вона популярна завдяки її доступності. Разом зі складними, навіть дуже складними, вправами, які є у сучасній спортивній гімнастиці, у ній є безліч найрізноманітніших простих вправ, цілком доступних будь-якій людині, незалежно від її віку і статі. Важко переоцінити значення гімнастики, яка разом з основними засобами фізичного виховання, такими, як ігри, спорт, туризм, покликана сприяти зміцненню здоров’я, гартуванню організму, вихованню моральних і вольових якостей людини, відновленню його фізичних і духовних можливостей. 

Гімнастика у наш час є одним з найбільш популярних народних засобів фізичного виховання. В Україні гімнастика використовується мільйонами людей щодня. Вона посідає важливе місце у програмах фізичного виховання вищих і середніх навчальних закладів, різної форми колективах фізичної культури, у яких молодь регулярно виконує вправи спортивної акробатики, спортивної і художньої гімнастики, різноманітні фізичні вправи. Як засіб лікування гімнастика широко використовується у медицині, застосовується як засіб оздоровлення у санаторіях. Останніми роками в нашій країні великою популярністю користується атлетична гімнастика, більшого поширення набувають оздоровчі види гімнастики. 

1. Гімнастика як навчальна і наукова дисципліна. Зв’язок гімнастики з іншими дисциплінами 

1.1. Місце гімнастики у системі фізичного виховання Гімнастика є одним з найбільш універсальних засобів фізичного виховання. Це насамперед система специфічних вправ і методичних прийомів, які використовуються з метою фізичного виховання, освіти, спортивної підготовки, оздоровлення, відновлення, лікування, набуття життєво важливих навичок. Завдяки доступності, ефективності і емоційності вправ, на заняттях гімнастикою найкращим чином вирішуються завдання, типові для фізичного виховання у цілому. Різнобічний вплив фізичних вправ, зумовлений низкою 8 факторів і залежить від того, які саме ці вправи, для кого пропонуються (вік, стать, рівень фізичної підготовки, стан здоров’я), як застосовуються рухи та як і за яких умов виконуються (методика навчання і виховання). Саме тому фізичні вправи є основними і специфічними засобами фізичного виховання. Серед різних фізичних вправ найважливіше місце належить гімнастичним. Вони мають значення підготовчих до окремих видів спорту, до окремих спортивних вправ і використовуються як допоміжні для розв’язання певних завдань на будь-яких уроках (для розминки, дихальні вправи, для розслаблення м’язів). Гімнастичні вправи становлять основний зміст таких видів гімнастики, як: основна, спортивна, художня, акробатика, лікувальна, у режимі робочого дня на виробництві тощо. Отже, за спеціальним призначенням гімнастичні вправи прийнято поділяти на підготовчі (загальнорозвивальні), спеціально-підготовчі і основні спеціальні вправи. Саме тому гімнастичні вправи стають найважливішими й найефективнішими засобами фізичного виховання людей усіх вікових груп. Засоби гімнастики і методи, які вона використовує, застосовуються для розв’язання завдань фізичного виховання в навчальних закладах, на виробництві (фізкультурні паузи), у побуті («зарядка»), у лікувальних закладах (лікувальна гімнастика). Гімнастика є одним із засобів спеціальної і загальної фізичної підготовки спортсмена. Основна гімнастика значне місце посідає у фізичному вихованні учнів системи професійно-технічної освіти, середніх спеціальних навчальних закладів, студентів вузів, у фізичній підготовці військовослужбовців. Уроки основної гімнастики є головною формою проведення занять з фізичного виховання у школі та у дошкільних навчальних закладах. 

1.2. Гімнастика як навчальна дисципліна 

Гімнастика – один із основних предметів, які вивчаються у навчальних закладах, що готують викладачів фізичної культури і тренерів з різних видів спорту. На високому рівні оволодіти усім курсом гімнастики необхідно кожному викладачу фізичного виховання, кожному тренеру незалежно від виду спорту, якому він навчає своїх учнів. Немає, мабуть, жодного виду спорту де б не застосовувалися гімнастичні вправи як засіб загальної і спеціальної фізичної підготовки, або як вправи, що допомагають освоїти техніку основних рухів даного виду спорту. Гімнастика – один із профілюючих навчальних предметів ще і тому, що вона сприяє вихованню організованості і дисципліни на заняттях фізичною культурою і спортом. Сумлінне дотримання порядку, чітка регламентація діяльності учнів, виконання вправ здійснюється за точною командою – усе це формує в кожному фізкультурникові вкрай корисні якості. 

Предметом «Гімнастика» у навчальних закладах з фізичної культури передбачається вивчення теорії і методики гімнастики, освоєння техніки виконання гімнастичних вправ, оволодіння професійно-педагогічними навичками й уміннями, необхідними для проведення занять. На заняттях з гімнастики у вищих навчальних закладах студентів вчать організації і проведенню навчальних та тренувальних занять, спрямованих на розвиток фізичних здібностей та удосконалювання спортивної майстерності.  

Засоби гімнастики 

Гімнастичні вправи виникли у зв’язку з необхідністю задоволення життєвих потреб людини. Тому більшість з них засновані на рухах, запозичених із трудової, військової і побутової діяльності людини (ходьба, біг, лазіння, стрибки, переповзання, рівноваги, метання, подолання перешкод, перенесення вантажу тощо). По мірі розвитку суспільства і наукових знань про практику фізичного виховання почали виникати абстрактні вправи, що являють собою елементарні рухи, виокремлені з цілісних рухових дій. Вони становлять зміст більшості гімнастичних вправ і застосовуються переважно для навчання основам рухів, для розвитку фізичних якостей і вирішення різноманітних педагогічних завдань. До них належать вправи для окремих частин тіла, вправи на різних гімнастичних приладах тощо. Арсенал гімнастичних вправ при цьому дуже різноманітний. Відповідно до основних завдань фізичного виховання, що є невід’ємною частиною навчально-педагогічного процесу у школі, визначено три основні напрями застосування засобів гімнастики: 

 використання гімнастичних вправ у процесі загального фізичного розвитку людини (розширення діапазону прояву її рухових особливостей, підвищення рівня розвитку фізичних якостей); 

 застосування засобів гімнастики для формування життєво важливих навичок, необхідних для майбутньої професійної   діяльності та у повсякденному житті;  оволодіння технікою складних гімнастичних вправ у процесі інтенсивної фізичної підготовки та спортивної діяльності. 

Гімнастичні вправи традиційно об’єднуються у такі групи вправ, що дістали назву – засоби гімнастики. Їх прийнято класифікувати відповідно до педагогічних завдань, що вирішуються за допомогою специфічних вправ: 

1) стройові вправи, 

2) загальнорозвивальні вправи, 

3) вільні вправи, 

4) прикладні вправи, 

5) стрибки, 

6) вправи приладах, 

7) акробатичні вправи, 

8) вправи ритмічної і художньої гімнастики. 

Система гімнастичних вправ постійно удосконалюється. Вправи виконуються відповідно до вимог гімнастичного стилю, що передбачає певну манеру виконання, дотримання встановлених технічних вимог (за зовнішньою формою) і визначеного характеру виконання. Вправи у гімнастиці, як правило, виконуються з визначених вихідних положень, завдяки чому уточнюється вплив вправи на організм людини, а також формуються відповідні рухові навички. Вправи виконуються як без предметів, так і з ними. Застосування гімнастичного обладнання (лави, буми, сходи, жердини, канати) і предметів (палиці, гантелі, булави, набивні м’ячі, амортизатори тощо) сприяє удосконалюванню рухових можливостей учнів. 

З урахуванням переважного впливу на фізичний розвиток людини гімнастичні вправи можна розділити на: 

1) вправи, що переважно спрямовані на загальний розвиток фізичних якостей і рухових можливостей (стройові вправи, загальнорозвивальні вправи, різні поєднання цих вправ у вигляді ігор та естафет); 

2) вправи, що переважно спрямовані на формування життєво необхідних умінь та навичок (прикладні вправи, прості стрибки); 

3) вправи, що переважно спрямовані на розвиток та удосконалювання рухових здібностей і вольових якостей (вільні вправи, опорні стрибки, вправи на приладах, акробатичні вправи, вправи художньої гімнастики). Такий розподіл вправ полегшує створення (розробку) певної системи вправ для того або іншого виду гімнастики та вирішення різноманітних педагогічних завдань. Гімнастичні вправи піддаються різному методичному  оформленню: включаються у зміст ігрових дій, застосовуються у змаганнях. Зміною способів проведення можна за допомогою тих самих вправ вирішувати різні педагогічні завдання. Так, при повільному виконанні вправи переважно розвивається сила, а при швидкому - швидкісні якості. Лазіння по канату в одних випадках застосовується для формування й удосконалювання навички лазіння, в інших – як вправа для розвитку швидкісно-силових якостей 


Цей урок ще не готовий.