Тема 1. Поняття та види тренінгів.
1.1. Різниця навчального та тренінгового підходів.
1.2. Поняття та ознаки тренінгу
1.3. Види тренінгів
1.1. Різниця навчального та тренінгового підходів.
У сфері освіти та професійного розвитку існують два взаємозамінні поняття — навчання та тренінг. Попри їхню схожість, обидві концепції втілюють у собі принципово різні акценти, підходи та результати. Тому вкрай важливо розуміти їхні характеристики та те, як вони взаємодіють між собою, сприяючи зростанню та підвищенню кваліфікації в різних контекстах. У цій темі ми розберемося у відмінностях між навчанням і тренінгом, а також детально розглянемо кожен концепт окремо.
Навчання — це всеосяжний і цілісний процес. Він охоплює знання, навички, настанови та цінності, що базуються на досвіді та отриманій освіті. За своєю суттю навчання є радше дослідницьким явищем. Особлива увага тут приділяється розумінню та засвоєнню інформації для розвитку важливих аспектів — критичного мислення, здатності розв'язувати проблеми та інтелектуальної гнучкості. Навчання продиктоване притаманною людині цікавістю, що дає змогу людям формувати комплексне розуміння предметів чи навичок навіть без перспективи негайного їхнього застосування.
Ось ключові характеристики навчання:
Самостійність. Як ми вже говорили, навчання підживлюється бажанням людини дізнатися більше інформації, глибше зрозуміти певні концепції чи досліджувати невідомі теми без зовнішнього примусу.
Цілісне розуміння. Навчання зосереджене на осягненні концепцій, принципів та їхніх взаємозв'язків, заохочуючи широкий погляд на речі.
Адаптивність і гнучкість. Навчання наділяє людину когнітивною гнучкістю, яка дає змогу застосовувати знання в різних контекстах.
Безперервність. Навчання не обмежується певними часовими рамками чи метою. Цей процес розвивається в міру накопичення досвіду і зміни обставин навколо людини.
На противагу навчанню, тренінг — це структурований і цілеспрямований процес. Його метою є розвиток конкретних навичок або знань для досягнення певної мети (зазвичай пов'язаної з кваліфікованою роботою). Тренінг часто має практичний характер і спрямований на досягнення вимірних результатів, таких як освоєння нового програмного забезпечення, дотримання нормативних вимог або підвищення ефективності роботи.
До характеристик тренінгів належать:
Орієнтованість на досягнення мети. Тренінг будується навколо чітких цілей із конкретними результатами.
Структурований підхід. Зазвичай тренінг слідує систематичному підходу з обмеженими термінами з використанням ресурсів для набуття чи вдосконалення навичок.
Завдання або роль. Тренінг адаптовано до потреб конкретної роботи, завдання чи діяльності та спрямовано на застосування навичок у конкретних умовах.
Оцінка та зворотний зв'язок. Часто тренінг як концепт охоплює механізми оцінювання прогресу та зворотного зв'язку для досягнення поставлених цілей.
Основні відмінності між тренінгом і навчанням
Терміни "тренінг" і "навчання" широко використовуються в різних галузях — освіті, професійному розвитку, психології та інших. Однак важливо зазначити, що ці два терміни не є взаємозамінними, оскільки вони позначають різні процеси.
Основні відмінності між навчанням і тренінгом:
Стосовно мети (табл. 1.1)
Таблиця 1.1.
Відмінність між навчальною та тренінговою метою
Щодо мети |
|
Навчання |
Тренінг |
це комплексний і багатогранний процес, який: - охоплює набуття нових знань, навичок, установок або моделей поведінки; - передбачає використання різних засобів, як-от вивчення, досвід або викладання - безперервний і самоспрямований процес, - який може відбуватися в будь-якій обстановці, як формальній, так і неформальній, - при цьому він не завжди спрямований на досягнення конкретних цілей. |
це структурований і систематичний підхід до навчання. Він спрямований на розвиток певних навичок або знань для досягнення конкретної мети, яка часто пов'язана з виконанням роботи або професійним зростанням.
це загальний і орієнтований на результат процес, яким зазвичай керує інструктор, або вузька програма навчання з певними цілями та завданнями.
|
Щодо підходу |
|
Навчання (як формальне, так і неформальне) суттєво впливають на наше особистісне та професійне зростання. Формальне навчання відбувається у структурованому середовищі (наприклад, у школах, коледжах та університетах) зі встановленим навчальним планом та інструкціями. Неформальне навчання відбувається поза цим середовищем. Тут відіграють роль наш особистий досвід, самостійні дослідження або взаємодія з іншими людьми
|
Тренінг має формальний характер і проводиться за структурованою програмою. Вона має містити певні матеріали, заходи та оцінки, щоб забезпечити набуття бажаних навичок або знань.
Мета тренінгу — надати учням необхідні інструменти та ресурси для виконання конкретних завдань чи обов'язків у професійному середовищі. |
Щодо процесу |
|
Навчання не обмежується певним періодом або віком. Це постійний процес, який триває протягом усього життя людини. Навчання є невіддільною частиною особистісного зростання та розвитку, оскільки його підживлює цікавість, потреба чи інтерес людини до певного предмета.
|
Тренінг — це структурований процес, який має чіткий початок і кінець. Його спеціально розробляють для досягнення заздалегідь визначених цілей навчання протягом певного періоду часу. |
Щодо результату |
|
результатами навчання є широкий характер що охоплює цілу низку навичок — критичне мислення, розв'язання проблем, розуміння складних концепцій і особистісний розвиток. не обмежуються конкретним завданням чи галуззю знань, а радше спрямовані на загальний розвиток учня |
результати тренінгу конкретні та вимірювані. Вони часто пов'язані з набуттям навичок для виконання певних завдань, а також освоєнням важливих методів або технологій. Ці результати вужчі за охопленням і покликані допомогти студентам набути навичок, які необхідні для виконання конкретних завдань або видів діяльності, пов'язаних із роботою |
Акцент |
|
це процес, який спрямовано на цілісний розвиток людини. Він охоплює широкий спектр предметів і здібностей. Бо більше, навчання триває все життя та передбачає набуття знань, навичок, установок і цінностей, які можуть бути використані в різних аспектах життя. |
орієнтований на підвищення ефективності роботи людини в конкретних сферах. Він розроблений для задоволення потреб у роботі, професії або завданні. Часто тренінг містить структуровані програми, семінари або заняття, які дають необхідні знання і навички. |
Фокус на навчанні Попри відмінності, тренінг і навчання не є взаємосуперечливими поняттями. Навпаки, вони доповнюють одне одного в процесі особистого та професійного розвитку. |
|
міцна основа навчання підвищує ефективність тренінгу, оскільки люди з широкою базою знань і навичками критичного мислення можуть легше засвоювати та застосовувати нову інформацію в майбутньому. |
Тренінги можуть стимулювати навчання через знайомство учнів з новими навичками та галузями знань, які пробуджують цікавість і ведуть до глибшого вивчення певної галузі. |
У професійному контексті інтеграція навчання та тренінгу дає змогу створити всі умови для підготовки кадрів, які здатні розв'язувати поточні завдання та готуватися до майбутніх досягнень. Наприклад, навчання співробітників новим технологіям (тренінг) у поєднанні з розумінням їхнього впливу на бізнес і суспільство (навчання) готує їх до використання нових інструментів, інновацій та адаптації до змін.
Розуміння різниці між навчанням і тренінгом вкрай важливе. Однак не менш важливо усвідомити, чому обидва ці поняття мають таке велике значення. Дійсно, кожне з них відіграє життєво важливу роль у формуванні кваліфікованих і підготовлених до життя людей, здатних орієнтуватися в складнощах сучасного світу. Ось чому інтеграція навчання і тренінгу незамінна для людей і організацій.
Тепер подивимося, як навчання і тренінги впливають на людей:
Особистісний розвиток і досягнення успіху
Адаптивність. В умовах безпрецедентного розвитку всіх галузей здатність до безперервного навчання гарантує, що людина зможе адаптуватися до нових завдань і технологій та парадигм роботи. Навчання дає змогу одразу ж здобути необхідні навички, водночас навчання озброює людей мисленням і здібностями, що дозволяють орієнтуватися в майбутніх змінах.
Покращені навички розв'язання проблем. Навчання сприяє розвитку критичного мислення та здатності розв'язувати проблеми, даючи змогу людям підходити до розв'язання завдань з різних точок зору. І навпаки, тренінг пропонує практичні інструменти та методи для розв'язання конкретних проблем, тим самим поєднуючи теоретичні знання з реальним застосуванням.
Розширення можливостей і впевненість у собі. Участь у навчанні та тренінгах розширює можливості людини, даючи їй знання та навички для впевненого розв'язання нових проблем. Таке розширення можливостей підвищує особисту задоволеність і професійне зростання, а також сприяє підвищенню стійкості до негативних подій у житті.
Конкурентоспроможність і новаторство
Вирощування універсальних працівників. Організації, які вкладають кошти в ініціативи з навчання та тренінгу, формують штат співробітників для ефективного виконання поточних завдань. При цьому такі працівники також будуть достатньо гнучкими у плані адаптації. Така універсальність вкрай важлива для підтримки конкурентоспроможності в умовах динамічного ринкового середовища.
Стимулювання інновацій та творчості. Навчальне середовище заохочує дослідження та цікавість, що призводить до інновацій та творчих розв'язань складних проблем. У поєднанні зі спеціальним навчанням інструментів і методологій цей творчий потенціал перетворюється на нові шляхи для зростання бізнесу та професіоналізму окремих людей.
Підвищення залученості та утримання співробітників. Надання можливостей для навчання та тренінгів вказує на прагнення організації до зростання й розвитку своїх співробітників. Такий підхід підвищує задоволеність роботою і залученість, а також покращує показники утримання. Причина цього досить проста: співробітники охочіше залишаються в організації, яка вкладає кошти в їхній особистий і професійний розвиток.
Стимулювання інновацій
Стратегічне планування та впевненість у майбутньому
Узгодження індивідуальних та організаційних цілей. Інтеграція навчання і тренінгу дає змогу узгодити індивідуальні цілі учнів із цілями компанії. Співробітники можуть прагнути до особистого розвитку і навчання протягом усього життя та одночасно набувати навичок, які необхідні організації для процвітання.
Підготовка до форс-мажорів. Майбутнє будь-якої роботи часто невизначене, оскільки швидко з'являються нові ролі та технології. Одночасний фокус на тренінгу та навчанні дає змогу підготувати як окремих співробітників, так і організації до розв'язання непередбачуваних проблем, забезпечуючи стійкість і постійне зростання.
Взаємовідносини між навчанням і тренінгом підкреслюють їхню спільну значущість в особистій і професійній сферах. У той час коли тренінг озброює учня необхідними інструментами та навичками для вирішення найближчих завдань, навчання готує його до непередбачуваних поворотів майбутнього. Разом вони утворюють міцний фундамент для постійного розвитку, інновацій та успіху. Усвідомлення та прийняття обох складових призведе до безпрецедентного зростання, адаптивності та стійкості компанії. Це робить їх незамінними для тих, хто прагне процвітання.
Отже, різниця між освітою та тренінгом підкреслює два найважливіші компоненти людського розвитку. Тренінг зосереджене на придбанні конкретних навичок для негайного застосування, тоді як освіта робить акцент на значно ширшому й ціліснішому розумінні, а також розвитку критичного мислення та здатності до адаптації. У сучасному світі синергія між навчанням і тренінгом є життєво важливою для особистісного розвитку та професійного вдосконалення. Застосовуючи обидва процеси, люди та компанії можуть культивувати культуру постійного вдосконалення, інновацій та стійкості.
1.2. Поняття та ознаки тренінгу
Слово тренінг походить від англійського «to train» , що означає «навчати, тренувати». Тренінг – це водночас і цікаве спілкування, і захопливий процес пізнання себе та інших, і ефективна форма опанування знань, розширення досвіду, і спосіб формування вмінь та навичок.
Перші тренінгові заняття були організовані учнями К.Левіна в середині 1940-х років. Учений стверджував, що більшість ефективних змін у поведінці, настановах людей відбувається в групах. Щоб виробити нові форми поведінки, свої певні настанови, людина повинна навчитися бачити себе очима інших.
Сьогодні в літературі і практичній діяльності поняття «тренінг» трактується набагато ширше, ніж кілька років тому. Розширення меж використання терміна пов’язано зі збільшенням діапазону цілей, більш широкого, ніж розвиток компетентності у спілкуванні.
Наведемо кілька визначень. Тренінг – це:
· « спеціальна форма організації навчальної діяльності, що переслідує конкретні й прогнозовані цілі, які можуть бути досягнуті у відносно короткий термін»;
· « спосіб навчання учасників і учасниць та розвиток у них необхідних здібностей та якостей, що дозволяють досягти успіху в певному виді діяльності»
· « інтенсивне навчання, що досягається спеціальними інтерактивними вправами».
Педагогічний енциклопедичний словник дає таке трактування поняттю « психологічний тренінг»: « галузь практичної психології, орієнтована на використання активних методів групової психологічної роботи з метою розвитку компетентності у спілкуванні».
Специфічними рисами тренінгу є:
Дотримання певних принципів групової роботи;
Спрямованість на психологічну допомогу учасникам групи в саморозвитку, що ініціюється не лише ведучим, а й власне учасниками;
Наявність постійної групи ( від 7 до 15 осіб), що періодично зустрічаються чи працюють без перерви протягом декількох днів;
Певна просторова організація( найчастіше робота у одному і тому ж приміщенні, коли учасники більшу частину часу сидять у колі);
Акцент на взаємовідносинах між учасниками групи, що розвиваються і аналізуються в ситуації « тут і зараз»;
Застосування активних методів групової роботи;
Вербалізована рефлексія з приводу власних почуттів і того, що відбувається в групі;
Атмосфера розкутості й свободи спілкування між учасниками, клімат психологічної безпеки.
Залежно від цілей, тренінг може використовуватися в навчанні дорослих у різних варіантах.
1. Тренінг як тренування, у результаті якого відбувається формування та відпрацювання вмінь та навичок, ефективної поведінки.
2. Тренінг як форма активного навчання, метою якого є передусім передання знань, а також розвиток деяких умінь і навичок.
3. Тренінг як метод створення ситуацій для саморозкриття учасників і самостійного пошуку ними способів вирішення власних психологічних проблем.
Застосування тренінгових занять для розвитку готовності педагога до формування самоосвітньої компетентності учнів дає змогу:
- у цікавій і доступній формі оволодівати знаннями, вміннями, необхідними для створення такого освітнього середовища і взаємодії на всіх рівнях, які сприятимуть становленню відповідної мотивації до самоосвіти, забезпеченню успішної пізнавальної діяльності через формування і вдосконалення необхідних загальнонавчальних умінь;
- формувати у самого вчителя відповідальне ставлення до процесу керівництва самоосвітою учнів тощо.
1.3. Види тренінгів
Єдиної і загальновизнаної класифікації тренінгів не існує, розподіл можна проводити за різними підставами, але можна виділити основні типи тренінгів:
- за критерієм спрямованості впливу і змін
- тренінг, спрямований на формування навичок (один з різновидів даного виду тренінгу - бізнес-тренінг, організаційний тренінг),
- психотерапевтичний
- соціально-психологічний.
Навиковий тренінг спрямований на формування і вироблення певної навички (навичок). Бізнес-тренінг спрямований на розвиток навичок персоналу для успішного виконання бізнес-завдань, підвищення ефективності виробничої діяльності, управлінських взаємодій.
Організації найчастіше звертаються до тренерів із запитами на проведення тренінгів за наступними темами:
- Управлінські тренінги (тренінг "Ефективний керівник", "Бізнес-комунікації", "Ситуаційне лідерство", "Бізнес-планування", "Управління проектами", "Навички лідества" і ін.);
- Тренінги командоутворення (тренінг "Формування клієнтоорієнтованій команди", "Управління командою" і ін.);
- Тренінги продажів ( "Техніка ефективних продажів", "Телефонні продажі", "Успішна презентація", "Робота з запереченнями", "Експерт продажів", "Прямі продажі", "Переговори в продажах" і ін.);
- Формування ефективних поведінкових умінь (тренінг ведення переговорів, "Тайм менеджмент", "Управління конфліктом", тренінг "Управління мотивацією персоналу", "Ефективна презентація", "Навички публічного виступу", "Технологія проведення ділової наради" і ін.).
Психотерапевтичний тренінг (коректніше назва - психотерапевтична група) спрямований на зміни в самовосприятии, формування позитивних відносин з соціальним оточенням, рішення особистісних проблем. Концептуальною основою проведення груп є сучасні напрямки психотерапії - екзистенційно-орієнтовані, психодраматичні, гештальтгруппи, групи телесноориентированной терапії та ін.
Соціально-психологічний тренінг (СПТ) займає проміжне положення, він спрямований на зміни в особистості, і на формування поведінкових умінь і навичок. СПТ також може сприяти зміні соціальних установок і розвитку умінь і досвіду в області міжособистісного спілкування.
Організаційний тренінг сприяє досягненню наступних цілей:
- Формування нових знань і навичок (перш за все, професійних);
- Відпрацювання стандартів професійної діяльності;
- Адаптації персоналу;
- Мотивації і підвищення лояльності;
- Оцінці сумісності працівників та командоутворення;
- Забезпечення зміни виду діяльності;
- Обміну досвідом;
- Оцінці результативності - зворотний зв'язок від співробітників щодо ефективності діяльності;
- Виявлення і навчання лідерів;
- Оптимізації розстановки кадрів;
- Подолання кризового етапу в розвитку організації;
- Розкриття потенціалу співробітників;
- Вирішення конфліктних ситуацій;
- Поліпшення психологічного клімату в колективі;
- Формування кадрового резерву.
Крім перерахованих конкретних завдань, тренінг сприяє вирішенню і більш загальних, таких як організаційна діагностика (виявлення наявних ресурсів і обмежень - як людських, так і технічних), організаційний розвиток, підвищення ефективності діяльності організації та придбання конкурентних переваг, розвиток корпоративної культури, поліпшення іміджу організації і т.д.
Види тренінгів, що найчастіше використовуються в навчанні дорослих:
- мотиваційний тренінг,
- комунікативний,
- креативний,
- тренінги ділового спілкування для керівників,
- тренінги з розвитку мислення тощо.
Л. Петровська виокремлює такі форми тренінгів:
- відеотренінг,
- рольове навчання,
- груповий аналіз оцінок і самооцінок,
- невербальні методики та ін.
Розроблятися і проводитися тренінг може як корпоративним (внутрішнім) тренером, так і зовнішніми фахівцями.
1. Яка різниця навчального та тренінгового підходів?
2. В чому сутність поняття та ознаки тренінгу?
3. Які є види тренінгів?