SlideShare a Scribd company logo
1 of 18
Навчання старших
дошкільників рішенню
арифметичних задач
підготувала
Михайлинина Оксана Миколаївна,
вихователь
ДНЗ № 5 «Джерельце»
Будь-яке добре вирішене
завдання залишає розумову
насолоду.
Г. Гессе
Складність вирішення певною
мірою входить у саме поняття
завдання: там, де немає
труднощів, немає і завдання.
(Д. Пойа)
2
Арифметична задача – невеличке
оповідання , що містить числові величини, які
перебувають у певній залежності між собою,
відносно чого поставлено завдання знайти
значення певної величини, якщо відоме
значення інших величин.
3
Види арифметичних задач, що використовуються
при навчанні дітей старшого дошкільного віку
I група - прості задачі: потрібно осмислити
зв'язок між компонентами і результатами
арифметичних дій - це задачі на знахождення
невідомих компонентів.
В меню
Наприклад.
Даша і Катя надували кульки. Скільки Катя надула
кульок, якщо Даша надула 2 кульки, а разом дівчатка
надули 5.
4
Види арифметичних задач,що
використовуються в навчанні дітей старшого
дошкільного віку
IІ група - прості задачі: діти засвоюють
конкретний зміст кожної арифметичної дії
(додавання чи віднімання) - це задачі на
знаходження суми двох чисел і на
знаходження залишку.
В меню
Наприклад:
На столі лежало 3 червоних яблука і 2 жовтих. Скільки
всього яблук лежало на столі?
5
Види арифметичних задач, що використовуються
в навчанні дітей старшого дошкільного віку
III група - прості задачі на різницеве порівняння
 задачі з питанням «На скільки більше?»
Наприклад.
Льоша виліпив 6 морквинок, а Костя 1 морквинку. На скільки
морквинок більше виліпив Льоша ?
Задачі з питанням «На скільки менше?»
Наприклад.
Маша вимила 4 чашки, а Таня - одну. На скільки чашок менше
вимила Таня?
В меню 6
Види арифметичних задач в залежності
від використання наочного матеріалу:
Задачі – драматизації:
 відображають життя самих дітей, тобто те, що вони
тільки що робили або зазвичай роблять;
 діти вчаться складати задачі про самих себе,
розповідають про дії товариша, ставлять питання для
рішення, тому структура задачі на прикладі задач-
драматизацій найбільш доступна дітям.
Задачі – ілюстрації (за картинками, з іграшками)
 служать розвитку самостійності і накопиченню досвіду
встановлення кількісних відносин в різних життєвих
ситуаціях
Усні задачі (без опори на наочний матеріал)
В меню 7
Етапи навчання рішення арифметичних задач
Перший етап — підготовчий. Основна мета цього етапу —
організувати систему вправ на виконання операцій над
множинами.
Другий етап.
Мета:
 навчитися складати задачі;
 розуміти їх відмінності від оповідання і загадки;
 розуміти структуру задачі;
 вміти аналізувати задачі, встановлюючи відносини між
даним і невідомим.
Третій етап.
Мета: вчити дітей формулювати арифметичні дії додавання і
віднімання.
В меню 8
Етапи навчання рішенню арифметичних задач
Підготовчий етап (операції над множинами)
Покладіть 2 червоних кружечка, а
нижче покладіть 4 синіх. Скільки
всього кружечків ви поклали?
Покладіть 4 червоних кружечків, а
нижче покладіть синіх на 1 менше.
Скільки всього кружечків ви
поклали?
Відрахуйте 6 грибів,
заберіть два. Скільки
грибів залишилось?
А – 6 грибів,
В – 2 гриба
Круги Ейлера – Венна
В меню 9
Другий етап (вправа, завдання, допомагають
сформувати у дітей уявлення про арифметичну задачу і
її структуру)
Задачі – драматизації
Двоє дітей виконують дії,
вихователь коментує:
У Кості було 7 прапорців, Міша
дав йому ще 1 прапорець. Скільки стало
прапорців у Кості?
д/в «Визначта де розповідь, а де
задача»
д/в «Виберіть правильне запитання»
д/в «Поставте запитання до
задачі »
Етапи навчання рішення арифметичних задач
В меню
10
Третій етап. Формулювання арифметичної дії
Арифметичні дії повинні бути сформульовані
чітко и вірно.
Вправлять дітей в записах і читанні записів арифметичних дій
(Читаючи запис, діти швидше знаходять свою помилку.)
При формулюванні арифметичних дій можна
вважати вірним, коли діти кажуть забрати, добавити, відняти,
додати. Слова додати, відняти, вийде, дорівнює є
спеціальними математичними термінами.
Вихователь в своїй мові повинен користуватися
математичною термінологією, поступово привчаючи і дітей
до застосування цих слів. (Наприклад, дитина говорить:
«Потрібно забрати від п'яти яблук одне», а вихователь
повинен уточнити: «Потрібно від п'яти яблук відняти одне
яблуко».)
В меню 11
Структура арифметичної задачі:
• Умова
• Запитання
• Рішення
• Відповідь
На аеродромі стояло 5
літаків. Потім прилетів
ще один літак.
Скільки літаків стало на
аеродромі?
5 + 1 = 6
На аеродромі стало 6 літаків.
В меню 12
Визначте, чи є запропоновані варіанти задачами,
аргументуйте свою відповідь
Їхав грузовик, віз
мішки з яблуками.
Один мішок упав.
Скільки мішків
залишилося в
грузовику?
Скільки пташок на
дереві?
На столі стояло 5
стаканів з молоком.
Гриць випив один
стакан.
Два кільця, два кінця,
а посередині
гвіздок. Що це?
В задачі повинно бути
не менше двох чисел.
В задачі немає
запитання
В задачі немає умови
Це не задача. В задачі
завжди потрібно
рахувати.
В меню 13
Моделі запису арифметичних дій
• Модель запису дії віднімання:
• Модель запису дії додавання:
В меню Вперёд 14
Алгоритм рішення арифметичної задачі:
У ? Р В
В меню Вперёд 15
Значення
Рішення задач формує у дітей практичні уміння, необхідні
кожній людині в повсякденному житті. Наприклад, підрахувати
вартість покупки, ремонта квартири, вичислити, в який час
потрібно вийти, щоб не запізнитися на потяг, і тощо.
вирішуючи задачі, дитина впевнюється, що багато
математичних понять (число, арифметичні дії ...) мають початок з
повсякденного життя та практики людей.
Через рішення задач діти знайомляться з важливими в пізнанні
і виховному відношенні фактами.
16
Література
Белошистая А. В.
Формирование и развитие математических способно­стей
дошкольников: Вопросы теории и практики: Курс лек­ций для студ.
дошк. факультетов высш. учеб. заведений. — М.: Гуманит. изд. центр
ВЛАДОС, 2003. — 400 с: ил.
Матеріали сайта:
http://fatihovalf.ucoz.ru/publ/fatikhova_l_f_obuchenie_resheniju_arifmet
icheskikh_zadach_doshkolnikov_s_narusheniem_intellekta/1­1­0­1
Фатихова Л.Ф. Обучение решению арифметических задач
дошкольников с нарушением интеллекта
17
18

More Related Content

What's hot

Формування природничих понять
Формування природничих понятьФормування природничих понять
Формування природничих понятьlarra47
 
презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.
презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.
презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.savonikgal
 
розгорнутий календарний план
 розгорнутий календарний план розгорнутий календарний план
розгорнутий календарний планLyusyaaa
 
Тема: Україна – моя Батьківщина
Тема: Україна – моя БатьківщинаТема: Україна – моя Батьківщина
Тема: Україна – моя БатьківщинаAnhelina Mytsura
 
Конспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 років
Конспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 роківКонспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 років
Конспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 роківКовпитська ЗОШ
 
План виховної роботи 2023-2024 н. р..docx
План виховної роботи 2023-2024 н. р..docxПлан виховної роботи 2023-2024 н. р..docx
План виховної роботи 2023-2024 н. р..docxkeleberdaschool
 
портфоліо вихователя
портфоліо вихователяпортфоліо вихователя
портфоліо вихователяberizka7
 
Мовленнєва компетенція засобами гри
Мовленнєва компетенція засобами гриМовленнєва компетенція засобами гри
Мовленнєва компетенція засобами гриelena190381
 
логіко математичний розвиток дітей дошкільного віку»
логіко  математичний розвиток дітей дошкільного віку»логіко  математичний розвиток дітей дошкільного віку»
логіко математичний розвиток дітей дошкільного віку»Методичний кабінет
 
Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...
Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...
Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...Ирина Демьянчук
 
економічне виховання в днз
економічне виховання в днзекономічне виховання в днз
економічне виховання в днзАнна Тараненко
 
творчий звіт колтунова С.А.
творчий звіт колтунова  С.А.творчий звіт колтунова  С.А.
творчий звіт колтунова С.А.Svitlana_Koltunova
 
Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку
Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку
Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку Tali78
 
Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)
Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)
Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)Olena Slavinska
 
Схема плану Старша група
                                    Схема плану   Старша   група                                    Схема плану   Старша   група
Схема плану Старша групаAnhelina Mytsura
 
презентация національно патріотичне виховання
презентация національно патріотичне вихованняпрезентация національно патріотичне виховання
презентация національно патріотичне вихованняВалентина Макогон
 
портфоліо трубілко о.м.
портфоліо трубілко о.м.портфоліо трубілко о.м.
портфоліо трубілко о.м.prime-1
 

What's hot (20)

Формування природничих понять
Формування природничих понятьФормування природничих понять
Формування природничих понять
 
презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.
презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.
презентація .творчий звіт бугаєнко о.м.
 
розгорнутий календарний план
 розгорнутий календарний план розгорнутий календарний план
розгорнутий календарний план
 
Тема: Україна – моя Батьківщина
Тема: Україна – моя БатьківщинаТема: Україна – моя Батьківщина
Тема: Україна – моя Батьківщина
 
Конспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 років
Конспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 роківКонспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 років
Конспекти занять для роботи з дітьми 4 - 5 років
 
План виховної роботи 2023-2024 н. р..docx
План виховної роботи 2023-2024 н. р..docxПлан виховної роботи 2023-2024 н. р..docx
План виховної роботи 2023-2024 н. р..docx
 
портфоліо вихователя
портфоліо вихователяпортфоліо вихователя
портфоліо вихователя
 
Мовленнєва компетенція засобами гри
Мовленнєва компетенція засобами гриМовленнєва компетенція засобами гри
Мовленнєва компетенція засобами гри
 
логіко математичний розвиток дітей дошкільного віку»
логіко  математичний розвиток дітей дошкільного віку»логіко  математичний розвиток дітей дошкільного віку»
логіко математичний розвиток дітей дошкільного віку»
 
Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...
Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...
Досвід вихователя ДНЗ № 590 Васильченко О.В. "Формування елементарних математ...
 
економічне виховання в днз
економічне виховання в днзекономічне виховання в днз
економічне виховання в днз
 
Ранкова зустріч
Ранкова зустрічРанкова зустріч
Ранкова зустріч
 
Корекційні вправи
Корекційні вправиКорекційні вправи
Корекційні вправи
 
творчий звіт колтунова С.А.
творчий звіт колтунова  С.А.творчий звіт колтунова  С.А.
творчий звіт колтунова С.А.
 
Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку
Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку
Розвиток зв’язного мовлення дітей дошкільного віку
 
Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)
Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)
Логопедичне обстеження (логопедичний альбом українською)
 
Схема плану Старша група
                                    Схема плану   Старша   група                                    Схема плану   Старша   група
Схема плану Старша група
 
презентация національно патріотичне виховання
презентация національно патріотичне вихованняпрезентация національно патріотичне виховання
презентация національно патріотичне виховання
 
дид. ігри
дид. ігридид. ігри
дид. ігри
 
портфоліо трубілко о.м.
портфоліо трубілко о.м.портфоліо трубілко о.м.
портфоліо трубілко о.м.
 

Similar to Навчання старших дошкільників рішенню арифметичних задач

розвиток логічного мислення на уроках маткматики в початкових класах
розвиток  логічного  мислення  на  уроках  маткматики  в  початкових  класахрозвиток  логічного  мислення  на  уроках  маткматики  в  початкових  класах
розвиток логічного мислення на уроках маткматики в початкових класахNata Благій
 
відкритий урок математики у 2 г класі
відкритий урок математики у 2  г класівідкритий урок математики у 2  г класі
відкритий урок математики у 2 г класіzoshnet1
 
навчаємо дітей розв
навчаємо дітей розвнавчаємо дітей розв
навчаємо дітей розвssuser33e1a31
 
авторський посібник. рівняння
авторський посібник. рівнянняавторський посібник. рівняння
авторський посібник. рівнянняOlena Davidenko
 
портфоліо кобильник с м
портфоліо кобильник с мпортфоліо кобильник с м
портфоліо кобильник с мorestznak
 
Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12 1.
Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12   1.Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12   1.
Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12 1.Лидия Рудакова
 
Педагогічна студія
Педагогічна студіяПедагогічна студія
Педагогічна студіяIrina Melnichuk
 
Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1
Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1
Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1Ковпитська ЗОШ
 
Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...
Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...
Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...sveta7940
 
порівняння чисел математика
порівняння чисел математикапорівняння чисел математика
порівняння чисел математикаolenafab
 
Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...
Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...
Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...nazarenko-lv
 

Similar to Навчання старших дошкільників рішенню арифметичних задач (20)

розвиток логічного мислення на уроках маткматики в початкових класах
розвиток  логічного  мислення  на  уроках  маткматики  в  початкових  класахрозвиток  логічного  мислення  на  уроках  маткматики  в  початкових  класах
розвиток логічного мислення на уроках маткматики в початкових класах
 
відкритий урок математики у 2 г класі
відкритий урок математики у 2  г класівідкритий урок математики у 2  г класі
відкритий урок математики у 2 г класі
 
174
174174
174
 
навчаємо дітей розв
навчаємо дітей розвнавчаємо дітей розв
навчаємо дітей розв
 
авторський посібник. рівняння
авторський посібник. рівнянняавторський посібник. рівняння
авторський посібник. рівняння
 
портфоліо кобильник с м
портфоліо кобильник с мпортфоліо кобильник с м
портфоліо кобильник с м
 
Математика 1 клас
Математика 1 клас Математика 1 клас
Математика 1 клас
 
5 уроків
5  уроків5  уроків
5 уроків
 
Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12 1.
Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12   1.Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12   1.
Додавання і віднімання виду 12 + 1, 12 1.
 
112
112112
112
 
220
220220
220
 
Педагогічна студія
Педагогічна студіяПедагогічна студія
Педагогічна студія
 
Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1
Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1
Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1
 
24
2424
24
 
Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...
Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...
Інтегрований урок з математики та інформатики "Звичайні дроби. Графічний реда...
 
Презентація до уроку (2).pptx
Презентація до уроку (2).pptxПрезентація до уроку (2).pptx
Презентація до уроку (2).pptx
 
порівняння чисел математика
порівняння чисел математикапорівняння чисел математика
порівняння чисел математика
 
550,23.docx
550,23.docx550,23.docx
550,23.docx
 
Числові та буквенні вирази
Числові та буквенні виразиЧислові та буквенні вирази
Числові та буквенні вирази
 
Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...
Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...
Моделювання як важлива умова забезпечення розуміння молодшими школярами логік...
 

More from Irina Tereschenko

презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"
презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"
презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"Irina Tereschenko
 
Декоративна аплікація
Декоративна аплікаціяДекоративна аплікація
Декоративна аплікаціяIrina Tereschenko
 
Педагогічна рада в дошкільному закладі
Педагогічна рада в дошкільному закладіПедагогічна рада в дошкільному закладі
Педагогічна рада в дошкільному закладіIrina Tereschenko
 
Дошкільне містечко № 4
Дошкільне містечко № 4Дошкільне містечко № 4
Дошкільне містечко № 4Irina Tereschenko
 
Дошкільне містечко № 1
Дошкільне містечко № 1Дошкільне містечко № 1
Дошкільне містечко № 1Irina Tereschenko
 
Дошкільне містечко № 2
Дошкільне містечко № 2Дошкільне містечко № 2
Дошкільне містечко № 2Irina Tereschenko
 
Дошкільник і сучасне медіасередовище
Дошкільник і сучасне медіасередовищеДошкільник і сучасне медіасередовище
Дошкільник і сучасне медіасередовищеIrina Tereschenko
 
Дошкільне містечко № 3
Дошкільне містечко № 3Дошкільне містечко № 3
Дошкільне містечко № 3Irina Tereschenko
 

More from Irina Tereschenko (9)

презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"
презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"
презентація М. Гмошинська "Художники в памперсах"
 
Декоративна аплікація
Декоративна аплікаціяДекоративна аплікація
Декоративна аплікація
 
Педагогічна рада в дошкільному закладі
Педагогічна рада в дошкільному закладіПедагогічна рада в дошкільному закладі
Педагогічна рада в дошкільному закладі
 
Дошкільне містечко № 4
Дошкільне містечко № 4Дошкільне містечко № 4
Дошкільне містечко № 4
 
Дошкільне містечко № 1
Дошкільне містечко № 1Дошкільне містечко № 1
Дошкільне містечко № 1
 
Дошкільне містечко № 2
Дошкільне містечко № 2Дошкільне містечко № 2
Дошкільне містечко № 2
 
Дошкільник і сучасне медіасередовище
Дошкільник і сучасне медіасередовищеДошкільник і сучасне медіасередовище
Дошкільник і сучасне медіасередовище
 
Мої емоції
Мої емоціїМої емоції
Мої емоції
 
Дошкільне містечко № 3
Дошкільне містечко № 3Дошкільне містечко № 3
Дошкільне містечко № 3
 

Recently uploaded

Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»
Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»
Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»tetiana1958
 
оцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptx
оцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptxоцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptx
оцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptxbagniylarisa15
 
Хімічні елементи в літературних творах 8 клас
Хімічні елементи в літературних творах 8 класХімічні елементи в літературних творах 8 клас
Хімічні елементи в літературних творах 8 класkrementsova09nadya
 
Проблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішення
Проблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішенняПроблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішення
Проблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішенняtetiana1958
 
Бібліотека – розвиток дитячої творчості та дозвілля для дітейpptx
Бібліотека – розвиток дитячої творчості  та дозвілля для дітейpptxБібліотека – розвиток дитячої творчості  та дозвілля для дітейpptx
Бібліотека – розвиток дитячої творчості та дозвілля для дітейpptxssuserc301ed1
 
Іваніщук Надія Вікторівна атестація .pdf
Іваніщук Надія Вікторівна атестація  .pdfІваніщук Надія Вікторівна атестація  .pdf
Іваніщук Надія Вікторівна атестація .pdfhome
 
psychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.ppt
psychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.pptpsychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.ppt
psychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.pptOlgaDidenko6
 
Горбонос 2024_presentation_for_website.pptx
Горбонос 2024_presentation_for_website.pptxГорбонос 2024_presentation_for_website.pptx
Горбонос 2024_presentation_for_website.pptxOlgaDidenko6
 
аналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.ppt
аналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.pptаналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.ppt
аналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.pptJurgenstiX
 
Супрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptxСупрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptxOlgaDidenko6
 
Бомбочки для ванни своїми руками презентація
Бомбочки для ванни своїми руками презентаціяБомбочки для ванни своїми руками презентація
Бомбочки для ванни своїми руками презентаціяssuser0a4f48
 
Застосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdf
Застосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdfЗастосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdf
Застосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdfssuser15a891
 
ЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.ppt
ЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.pptЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.ppt
ЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.pptssuser59e649
 
атестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdf
атестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdfатестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdf
атестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdfhome
 
Презентациія для сайта Група «Незабудка».pptx
Презентациія для сайта Група «Незабудка».pptxПрезентациія для сайта Група «Незабудка».pptx
Презентациія для сайта Група «Незабудка».pptxOlgaDidenko6
 
Defectolog_presentation_for_website.pptx
Defectolog_presentation_for_website.pptxDefectolog_presentation_for_website.pptx
Defectolog_presentation_for_website.pptxOlgaDidenko6
 
матеріал для 10 класу урок історія України
матеріал для 10 класу урок історія Україниматеріал для 10 класу урок історія України
матеріал для 10 класу урок історія Україниssuserfbff20
 
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...JurgenstiX
 
Супрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptxСупрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptxOlgaDidenko6
 

Recently uploaded (19)

Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»
Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»
Відкрита лекція на тему «Контроль бур'янів в посівах соняшника»
 
оцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptx
оцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptxоцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptx
оцінювання дітей з особливими освітніми потребами у ЗЗСО.pptx
 
Хімічні елементи в літературних творах 8 клас
Хімічні елементи в літературних творах 8 класХімічні елементи в літературних творах 8 клас
Хімічні елементи в літературних творах 8 клас
 
Проблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішення
Проблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішенняПроблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішення
Проблеми захисту лісу в Україні та шляхи вирішення
 
Бібліотека – розвиток дитячої творчості та дозвілля для дітейpptx
Бібліотека – розвиток дитячої творчості  та дозвілля для дітейpptxБібліотека – розвиток дитячої творчості  та дозвілля для дітейpptx
Бібліотека – розвиток дитячої творчості та дозвілля для дітейpptx
 
Іваніщук Надія Вікторівна атестація .pdf
Іваніщук Надія Вікторівна атестація  .pdfІваніщук Надія Вікторівна атестація  .pdf
Іваніщук Надія Вікторівна атестація .pdf
 
psychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.ppt
psychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.pptpsychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.ppt
psychologistpresentation-230215175859-50bdd6ed.ppt
 
Горбонос 2024_presentation_for_website.pptx
Горбонос 2024_presentation_for_website.pptxГорбонос 2024_presentation_for_website.pptx
Горбонос 2024_presentation_for_website.pptx
 
аналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.ppt
аналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.pptаналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.ppt
аналептики та антидепресанти.шгшгпшгп.ppt
 
Супрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptxСупрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptx
 
Бомбочки для ванни своїми руками презентація
Бомбочки для ванни своїми руками презентаціяБомбочки для ванни своїми руками презентація
Бомбочки для ванни своїми руками презентація
 
Застосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdf
Застосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdfЗастосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdf
Застосування Гайду безбар’єрності в роботі закладів культури громад Одещини.pdf
 
ЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.ppt
ЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.pptЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.ppt
ЛЕКЦІЯ Засоби масової інформації –важливий інструмент ПР.ppt
 
атестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdf
атестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdfатестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdf
атестація 2023-2024 Kewmrbq wtynh GNJ.pdf
 
Презентациія для сайта Група «Незабудка».pptx
Презентациія для сайта Група «Незабудка».pptxПрезентациія для сайта Група «Незабудка».pptx
Презентациія для сайта Група «Незабудка».pptx
 
Defectolog_presentation_for_website.pptx
Defectolog_presentation_for_website.pptxDefectolog_presentation_for_website.pptx
Defectolog_presentation_for_website.pptx
 
матеріал для 10 класу урок історія України
матеріал для 10 класу урок історія Україниматеріал для 10 класу урок історія України
матеріал для 10 класу урок історія України
 
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...
Принципові відмінності досконалої (повної) конкуренції від інших форм організ...
 
Супрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptxСупрун презентація_presentation_for_website.pptx
Супрун презентація_presentation_for_website.pptx
 

Навчання старших дошкільників рішенню арифметичних задач

  • 1. Навчання старших дошкільників рішенню арифметичних задач підготувала Михайлинина Оксана Миколаївна, вихователь ДНЗ № 5 «Джерельце»
  • 2. Будь-яке добре вирішене завдання залишає розумову насолоду. Г. Гессе Складність вирішення певною мірою входить у саме поняття завдання: там, де немає труднощів, немає і завдання. (Д. Пойа) 2
  • 3. Арифметична задача – невеличке оповідання , що містить числові величини, які перебувають у певній залежності між собою, відносно чого поставлено завдання знайти значення певної величини, якщо відоме значення інших величин. 3
  • 4. Види арифметичних задач, що використовуються при навчанні дітей старшого дошкільного віку I група - прості задачі: потрібно осмислити зв'язок між компонентами і результатами арифметичних дій - це задачі на знахождення невідомих компонентів. В меню Наприклад. Даша і Катя надували кульки. Скільки Катя надула кульок, якщо Даша надула 2 кульки, а разом дівчатка надули 5. 4
  • 5. Види арифметичних задач,що використовуються в навчанні дітей старшого дошкільного віку IІ група - прості задачі: діти засвоюють конкретний зміст кожної арифметичної дії (додавання чи віднімання) - це задачі на знаходження суми двох чисел і на знаходження залишку. В меню Наприклад: На столі лежало 3 червоних яблука і 2 жовтих. Скільки всього яблук лежало на столі? 5
  • 6. Види арифметичних задач, що використовуються в навчанні дітей старшого дошкільного віку III група - прості задачі на різницеве порівняння  задачі з питанням «На скільки більше?» Наприклад. Льоша виліпив 6 морквинок, а Костя 1 морквинку. На скільки морквинок більше виліпив Льоша ? Задачі з питанням «На скільки менше?» Наприклад. Маша вимила 4 чашки, а Таня - одну. На скільки чашок менше вимила Таня? В меню 6
  • 7. Види арифметичних задач в залежності від використання наочного матеріалу: Задачі – драматизації:  відображають життя самих дітей, тобто те, що вони тільки що робили або зазвичай роблять;  діти вчаться складати задачі про самих себе, розповідають про дії товариша, ставлять питання для рішення, тому структура задачі на прикладі задач- драматизацій найбільш доступна дітям. Задачі – ілюстрації (за картинками, з іграшками)  служать розвитку самостійності і накопиченню досвіду встановлення кількісних відносин в різних життєвих ситуаціях Усні задачі (без опори на наочний матеріал) В меню 7
  • 8. Етапи навчання рішення арифметичних задач Перший етап — підготовчий. Основна мета цього етапу — організувати систему вправ на виконання операцій над множинами. Другий етап. Мета:  навчитися складати задачі;  розуміти їх відмінності від оповідання і загадки;  розуміти структуру задачі;  вміти аналізувати задачі, встановлюючи відносини між даним і невідомим. Третій етап. Мета: вчити дітей формулювати арифметичні дії додавання і віднімання. В меню 8
  • 9. Етапи навчання рішенню арифметичних задач Підготовчий етап (операції над множинами) Покладіть 2 червоних кружечка, а нижче покладіть 4 синіх. Скільки всього кружечків ви поклали? Покладіть 4 червоних кружечків, а нижче покладіть синіх на 1 менше. Скільки всього кружечків ви поклали? Відрахуйте 6 грибів, заберіть два. Скільки грибів залишилось? А – 6 грибів, В – 2 гриба Круги Ейлера – Венна В меню 9
  • 10. Другий етап (вправа, завдання, допомагають сформувати у дітей уявлення про арифметичну задачу і її структуру) Задачі – драматизації Двоє дітей виконують дії, вихователь коментує: У Кості було 7 прапорців, Міша дав йому ще 1 прапорець. Скільки стало прапорців у Кості? д/в «Визначта де розповідь, а де задача» д/в «Виберіть правильне запитання» д/в «Поставте запитання до задачі » Етапи навчання рішення арифметичних задач В меню 10
  • 11. Третій етап. Формулювання арифметичної дії Арифметичні дії повинні бути сформульовані чітко и вірно. Вправлять дітей в записах і читанні записів арифметичних дій (Читаючи запис, діти швидше знаходять свою помилку.) При формулюванні арифметичних дій можна вважати вірним, коли діти кажуть забрати, добавити, відняти, додати. Слова додати, відняти, вийде, дорівнює є спеціальними математичними термінами. Вихователь в своїй мові повинен користуватися математичною термінологією, поступово привчаючи і дітей до застосування цих слів. (Наприклад, дитина говорить: «Потрібно забрати від п'яти яблук одне», а вихователь повинен уточнити: «Потрібно від п'яти яблук відняти одне яблуко».) В меню 11
  • 12. Структура арифметичної задачі: • Умова • Запитання • Рішення • Відповідь На аеродромі стояло 5 літаків. Потім прилетів ще один літак. Скільки літаків стало на аеродромі? 5 + 1 = 6 На аеродромі стало 6 літаків. В меню 12
  • 13. Визначте, чи є запропоновані варіанти задачами, аргументуйте свою відповідь Їхав грузовик, віз мішки з яблуками. Один мішок упав. Скільки мішків залишилося в грузовику? Скільки пташок на дереві? На столі стояло 5 стаканів з молоком. Гриць випив один стакан. Два кільця, два кінця, а посередині гвіздок. Що це? В задачі повинно бути не менше двох чисел. В задачі немає запитання В задачі немає умови Це не задача. В задачі завжди потрібно рахувати. В меню 13
  • 14. Моделі запису арифметичних дій • Модель запису дії віднімання: • Модель запису дії додавання: В меню Вперёд 14
  • 15. Алгоритм рішення арифметичної задачі: У ? Р В В меню Вперёд 15
  • 16. Значення Рішення задач формує у дітей практичні уміння, необхідні кожній людині в повсякденному житті. Наприклад, підрахувати вартість покупки, ремонта квартири, вичислити, в який час потрібно вийти, щоб не запізнитися на потяг, і тощо. вирішуючи задачі, дитина впевнюється, що багато математичних понять (число, арифметичні дії ...) мають початок з повсякденного життя та практики людей. Через рішення задач діти знайомляться з важливими в пізнанні і виховному відношенні фактами. 16
  • 17. Література Белошистая А. В. Формирование и развитие математических способно­стей дошкольников: Вопросы теории и практики: Курс лек­ций для студ. дошк. факультетов высш. учеб. заведений. — М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. — 400 с: ил. Матеріали сайта: http://fatihovalf.ucoz.ru/publ/fatikhova_l_f_obuchenie_resheniju_arifmet icheskikh_zadach_doshkolnikov_s_narusheniem_intellekta/1­1­0­1 Фатихова Л.Ф. Обучение решению арифметических задач дошкольников с нарушением интеллекта 17
  • 18. 18

Editor's Notes

  1. В зависимости от используемого для составления задач наглядного материала они подразделяются: - на задачи-драматизации; - задачи-иллюстрации; - устные задачи, которые дети решают без опоры на наглядный материал. Каждая разновидность этих задач обладает своими особенностями и раскрывает перед детьми те или иные стороны (роль тематики, сюжета, характера отношений между числовыми данными и др.), а также способствует развитию умения отбирать для сюжета задачи необходимый жизненный, бытовой, игровой материал, учит логически мыслить.
  2. Обучение вычислительной деятельности и знакомство дошкольников с задачами осуществляют поэтапно, давая детям знания небольшими дозами.