2. Будь-яке добре вирішене
завдання залишає розумову
насолоду.
Г. Гессе
Складність вирішення певною
мірою входить у саме поняття
завдання: там, де немає
труднощів, немає і завдання.
(Д. Пойа)
2
3. Арифметична задача – невеличке
оповідання , що містить числові величини, які
перебувають у певній залежності між собою,
відносно чого поставлено завдання знайти
значення певної величини, якщо відоме
значення інших величин.
3
4. Види арифметичних задач, що використовуються
при навчанні дітей старшого дошкільного віку
I група - прості задачі: потрібно осмислити
зв'язок між компонентами і результатами
арифметичних дій - це задачі на знахождення
невідомих компонентів.
В меню
Наприклад.
Даша і Катя надували кульки. Скільки Катя надула
кульок, якщо Даша надула 2 кульки, а разом дівчатка
надули 5.
4
5. Види арифметичних задач,що
використовуються в навчанні дітей старшого
дошкільного віку
IІ група - прості задачі: діти засвоюють
конкретний зміст кожної арифметичної дії
(додавання чи віднімання) - це задачі на
знаходження суми двох чисел і на
знаходження залишку.
В меню
Наприклад:
На столі лежало 3 червоних яблука і 2 жовтих. Скільки
всього яблук лежало на столі?
5
6. Види арифметичних задач, що використовуються
в навчанні дітей старшого дошкільного віку
III група - прості задачі на різницеве порівняння
задачі з питанням «На скільки більше?»
Наприклад.
Льоша виліпив 6 морквинок, а Костя 1 морквинку. На скільки
морквинок більше виліпив Льоша ?
Задачі з питанням «На скільки менше?»
Наприклад.
Маша вимила 4 чашки, а Таня - одну. На скільки чашок менше
вимила Таня?
В меню 6
7. Види арифметичних задач в залежності
від використання наочного матеріалу:
Задачі – драматизації:
відображають життя самих дітей, тобто те, що вони
тільки що робили або зазвичай роблять;
діти вчаться складати задачі про самих себе,
розповідають про дії товариша, ставлять питання для
рішення, тому структура задачі на прикладі задач-
драматизацій найбільш доступна дітям.
Задачі – ілюстрації (за картинками, з іграшками)
служать розвитку самостійності і накопиченню досвіду
встановлення кількісних відносин в різних життєвих
ситуаціях
Усні задачі (без опори на наочний матеріал)
В меню 7
8. Етапи навчання рішення арифметичних задач
Перший етап — підготовчий. Основна мета цього етапу —
організувати систему вправ на виконання операцій над
множинами.
Другий етап.
Мета:
навчитися складати задачі;
розуміти їх відмінності від оповідання і загадки;
розуміти структуру задачі;
вміти аналізувати задачі, встановлюючи відносини між
даним і невідомим.
Третій етап.
Мета: вчити дітей формулювати арифметичні дії додавання і
віднімання.
В меню 8
9. Етапи навчання рішенню арифметичних задач
Підготовчий етап (операції над множинами)
Покладіть 2 червоних кружечка, а
нижче покладіть 4 синіх. Скільки
всього кружечків ви поклали?
Покладіть 4 червоних кружечків, а
нижче покладіть синіх на 1 менше.
Скільки всього кружечків ви
поклали?
Відрахуйте 6 грибів,
заберіть два. Скільки
грибів залишилось?
А – 6 грибів,
В – 2 гриба
Круги Ейлера – Венна
В меню 9
10. Другий етап (вправа, завдання, допомагають
сформувати у дітей уявлення про арифметичну задачу і
її структуру)
Задачі – драматизації
Двоє дітей виконують дії,
вихователь коментує:
У Кості було 7 прапорців, Міша
дав йому ще 1 прапорець. Скільки стало
прапорців у Кості?
д/в «Визначта де розповідь, а де
задача»
д/в «Виберіть правильне запитання»
д/в «Поставте запитання до
задачі »
Етапи навчання рішення арифметичних задач
В меню
10
11. Третій етап. Формулювання арифметичної дії
Арифметичні дії повинні бути сформульовані
чітко и вірно.
Вправлять дітей в записах і читанні записів арифметичних дій
(Читаючи запис, діти швидше знаходять свою помилку.)
При формулюванні арифметичних дій можна
вважати вірним, коли діти кажуть забрати, добавити, відняти,
додати. Слова додати, відняти, вийде, дорівнює є
спеціальними математичними термінами.
Вихователь в своїй мові повинен користуватися
математичною термінологією, поступово привчаючи і дітей
до застосування цих слів. (Наприклад, дитина говорить:
«Потрібно забрати від п'яти яблук одне», а вихователь
повинен уточнити: «Потрібно від п'яти яблук відняти одне
яблуко».)
В меню 11
12. Структура арифметичної задачі:
• Умова
• Запитання
• Рішення
• Відповідь
На аеродромі стояло 5
літаків. Потім прилетів
ще один літак.
Скільки літаків стало на
аеродромі?
5 + 1 = 6
На аеродромі стало 6 літаків.
В меню 12
13. Визначте, чи є запропоновані варіанти задачами,
аргументуйте свою відповідь
Їхав грузовик, віз
мішки з яблуками.
Один мішок упав.
Скільки мішків
залишилося в
грузовику?
Скільки пташок на
дереві?
На столі стояло 5
стаканів з молоком.
Гриць випив один
стакан.
Два кільця, два кінця,
а посередині
гвіздок. Що це?
В задачі повинно бути
не менше двох чисел.
В задачі немає
запитання
В задачі немає умови
Це не задача. В задачі
завжди потрібно
рахувати.
В меню 13
14. Моделі запису арифметичних дій
• Модель запису дії віднімання:
• Модель запису дії додавання:
В меню Вперёд 14
16. Значення
Рішення задач формує у дітей практичні уміння, необхідні
кожній людині в повсякденному житті. Наприклад, підрахувати
вартість покупки, ремонта квартири, вичислити, в який час
потрібно вийти, щоб не запізнитися на потяг, і тощо.
вирішуючи задачі, дитина впевнюється, що багато
математичних понять (число, арифметичні дії ...) мають початок з
повсякденного життя та практики людей.
Через рішення задач діти знайомляться з важливими в пізнанні
і виховному відношенні фактами.
16
17. Література
Белошистая А. В.
Формирование и развитие математических способностей
дошкольников: Вопросы теории и практики: Курс лекций для студ.
дошк. факультетов высш. учеб. заведений. — М.: Гуманит. изд. центр
ВЛАДОС, 2003. — 400 с: ил.
Матеріали сайта:
http://fatihovalf.ucoz.ru/publ/fatikhova_l_f_obuchenie_resheniju_arifmet
icheskikh_zadach_doshkolnikov_s_narusheniem_intellekta/1101
Фатихова Л.Ф. Обучение решению арифметических задач
дошкольников с нарушением интеллекта
17
В зависимости от используемого для составления задач наглядного материала они подразделяются:
- на задачи-драматизации;
- задачи-иллюстрации;
- устные задачи, которые дети решают без опоры на наглядный материал.
Каждая разновидность этих задач обладает своими особенностями и раскрывает перед детьми те или иные стороны (роль тематики, сюжета, характера отношений между числовыми данными и др.), а также способствует развитию умения отбирать для сюжета задачи необходимый жизненный, бытовой, игровой материал, учит логически мыслить.
Обучение вычислительной деятельности и знакомство дошкольников с задачами осуществляют поэтапно, давая детям знания небольшими дозами.