Лекція

Особливе місце у формуванні дитини як цілісної особистості посідає фізичний розвиток. Що слід зробити сучасному педагогу, щоб вирвати дитину з виру комп'ютерних ігор?  Відповідь приходить сама собою. «Тільки в русі і через рух дитина розвивається, впізнає світ у його багатогранності, набуває нових умінь, гартує тіло», - стверджує великий дидакт Ян Амос Каменський. Отже, моє завдання, як педагога небайдужого до фізичного зростання дитини-дошкільника, зробити заняття з фізкультури і інші форми фізичного виховання захоплюючими, неповторними, сучасними.   За плечима тридцятирічний досвід педагогічної практики, проте не слід думати, що ось вершина, до якої прямую.  Я вважаю, що сучасний педагог - це творець. Готова посперечатись, що фізкультура - не лише набуття фізичних якісно-нових рухів. Глибоко переконана: слід так проводити кожну форму  фізичного виховання, щоб у малюка захоплювало подих від виконання рухів, доречного музичного супроводу, сучасного обладнання, вдало підібраних дидактичних методів і прийомів. М.М.Єфименко любив повторювати на своїх численних семінарах, що педагог - це режисер, а діти - актори. Щоправда, як до малюка, так і до наставника, має бути особистісно-орієнтований підхід. Творець не повинен обтяжуватися прискіпливими  поглядами, необ'єктивною оцінкою його діяльності. Творити можуть тільки вільні люди, з «чистим» сумлінням і проникливим поглядом на виховання дітей, це люди нової формації, вони відбирають все  корисне для повноцінного зростання малюка, а що стоїть цьому на заваді - «відмітають», плекаючи маленьку душу, гартуючи тіло. Здоров'язбережувальна педагогіка, продиктована проблемами сучасності, передбачає інтегрований підхід до занять з фізичної культури. Розвиваючи основні фізичні якості (силу, гнучкість, спритність, окомір, тощо), вся робота повинна бути організована цікаво та зрозуміло для дитини, так, щоб у малюка вона викликала позитивні емоції такі, як радість руху, задоволення від власної спритності, захоплення своїми досягненнями та успіхами своїх товаришів... Втілюючи цей принцип у своїй практиці, використовую різні види занять: заняття - гра (декілька рухливих ігор, підібраних з поступовим руховим навантаженням); заняття - казка (за мотивами знайомої казки, не зменшуючи моторної щільності заняття); «школа м'яча» (заняття з використанням елементів футболу, баскетболу, волейболу, фітболу); профілактично-оздоровчі заняття (за методикою М.М.Єфименка); особливе місце тут належить горизонтальному пластичному балету, а також заняттям з переважним використанням лежачого, повзального, сидячого, ходьбового і лазального рухового режимів),з використанням нетрадиційних технологій: дихальної гімнастики, точкового масажу, ігор медитацій, психогімнастики, «хвилинок-здоровинок», тощо; домінантні заняття (з переважанням вивчення якогось одного домінуючого основного руху); комплексні заняття (загальнорозвивальні врави, основні рухи, рухлива гра); фізкультурно-валеологічне заняття; ритмічна гімнастика (заняття для дівчаток); силові заняття (для хлопчиків); сюжетні заняття (за сюжетом відомого оповідання). Охорона і зміцнення здоров'я, удосконалення функцій організму дитини, її повноцінний фізичний розвиток є невід'ємною частиною педагогічної роботи в дошкільному закладі. Однією з таких технологій є фітнес. Можливість займатися фітнесом не лише дорослим, а й дітям з'явилася порівняно недавно і одразу сподобалася багатьом охочим. Сьогодні фітнес широко використовують у дошкільних на­вчальних закладах як комплексну здоров'язбережувальну техноло­гію. Фітнес - досить популярний останнім часом вид фізичних на­вантажень. Та це не просто певні види фізичних вправ, а ціла наука, спрямована на формування механізмів рухової активності людини та вивчення її впливу на організм.  Метою занять фітнесом є форму­вання таких фізичних якостей, як сила, гнучкість, витривалість. Фіт­нес покликаний забезпечити людині гармонію психічного і фізично­го здоров'я. Фітнесом діти можуть займатися вже в ранньому віці. Для про­ведення занять дітей об'єднуємо у різні вікові підгрупи. Заняття проводимо за програмами, складеними відповідно до віку дітей, до­бираючи комплекси вправ спеціально для кожної з вікових катего­рій.   Основними фітнес-програмами, за якими займаємося з дошкіль­никами, є: аеробіка; фітбол-аеробіка; степ-аеробіка; хореографія. До фітнес-програм належать і заняття з різних єдиноборств, за­няття плаванням, катання на велосипеді, самокаті, роликових ков­занах тощо. Адже ці заняття також дають змогу дітям набути рухо­вих навичок та фізичних якостей, які знадобляться їм у подальшому житті. Тож за наявності фахівця зі спеціальною фізкультурною освітою, відповідної спортивної бази та обладнання ці види фітнес-програм можна упроваджувати у дошкільних навчальних закладах. Оздоровчі види аеробіки стали нині дуже популярні завдяки її ефективності, доступності та емоційній забарвленості. Заняття з дитячої аеробіки прово­димо у спортивній залі чи підготовле­них для цього кімнатах під музичний супровід. їх особливість полягає в тому, що темп рухів і інтенсивність виконання вправ задається ритмом музичного су­проводу, а добір вправ забезпечує вплив на різні системи дитячого організму, зокрема: бігові і стрибкові вправи переважно впливають на серце­во-судинну систему; нахили і присідання - на руховий апарат; вправи на релаксацію - на центральну нервову систему; вправи в партері (у положенні лежачи, сидячи) розвива­ють силу м'язів і рухливість у суглобах. Залежно від засобів, заняття ритмічною гімнастикою можуть мати переважно атлетичний, танцювальний, психорегуляторний або змішаний характер. Заняття з аеробіки - це система циклічних фізичних вправ, у яких задіяно не менше 2/3 м'язової маси. Для досягнення позитивно­го ефекту виконання аеробних вправ має тривати не менше 20-30 хв. Саме для циклічних вправ, спрямованих на розвиток загальної витри­валості, характерні найважливіші морфофункціональні зміни систем кровообігу і дихання. Мій досвід роботи з дітьми дошкільного віку пока­зує, що аеробіка сприяє оздоровленню та зміцненню організму дитини. Можливості застосування фітбол-аеробіки в ДНЗ дуже широкі. Вона є потужним комплексним за­собом оздоровчого, освітнього та вихов­ного впливу на розвиток особистості дитини. Памятка. Фітболи - м'ячі великого розміру, які з'явилися порівняно недавно. Фітбол був створений у 1960 році в Європі, і впер­ше його почали використовувати швейцарські лікарі у якості пристосу­вання для фізичної реабілітації хворих церебральним паралічем, а та­кож для лікування хворих після травм опорно-рухового апарату. Амортизаційна функція м'яча забезпечує вібрацію при вико­нанні вправ, що сприяє поліпшенню обміну речовин. Активізація кровообігу та мікродинаміка в міжхребцевих дисках і внутрішніх органах сприяють розвантаженню хребетного стовпа, мобілізації функціоналу різних його відділів, корекції лордозу та кіфозу. Вправи, які діти виконують з вихідного положення сидячи верхи на м'ячі, за своїм фізіологічним впливом сприяють лікуванню таких захворювань, як остеохондроз, сколіоз, неврастенія, астено-невротичний син­дром та ін. Механічна вібрація м'яча позитив­но впливає на суглоби, м'язові тканини та хребет, зокрема гармонізує стан міжхребцевих дисків. Практично це єдиний вид аеробіки, в якому під час виконання фізичних вправ взаємодіють руховий, вестибулярний, зоровий і тактильний аналізатори, що підсилює позитивний ефект від занять. Вправи на фітболі тре­нують серцево-судинну, дихальну, опор­но-рухову системи та вестибулярний апа­рат, розвивають координацію рухів. Дуже важливо також те, що гімнастика з використанням фітболів створює в дитячому колективі веселу, насичену яскравими по­зитивними емоціями атмосферу. До того ж під час виконання вправ практично відсутнє ударне навантаження на нижні кінцівки, а сер­цево-судинна система працює у помірному режимі. Основна мета фітбол-аеробіки - профілактика та корекція різ­них захворювань, розвиток рухових здібностей та фізичних якостей. Упровадження фітбол-аеробіки у систему фізкультурно-оздоровчої роботи дошкільного навчального закладу необхідно розпочина­ти з розробки комплексів загальнорозвивальних вправ з фітболами. Поступово ці комплекси слід використовувати на заняттях з фіз­культури і закріплювати їх виконання під час ранкової гімнастики. Перший етап роботи з фітболом передбачає індивідуальну ро­боту з дітьми. Кожній дитині надають змогу самостійно ознайомити­ся з новим обладнанням, пограти з фітболами. Другим етапом є навчання дітей самостійно сідати на фітбол та утримувати рівновагу на ньому. При цьому необхідно вчити сіда­ти на фітбол правильно: при сидінні коліна мають бути розміщені на рівні стегон, слід сидіти стійко і впевнено, не провалюючись. Пра­вильне сидіння на фітболі сприяє не лише ефективності, а й безпеці виконання вправ. На цьому етапі навчаємо дітей невеликими підгрупами та займаємося на м'ячах не більше 4 - 5 хв, поступово збільшуючи три­валість виконання вправ до 20 - 25 хв залежно від віку, фізичної підготовленості та стану здоров'я дітей. Це пов'язано з великим на­вантаженням на дрібні м'язи спини. Тож темп виконання вправ має бути повільним чи середнім. Корекційно-оздоровчу гімнастику на фітболах будуємо у три частини: підготовчу, основну і заключну. Підготовчу частину зазвичай проводимо без м'ячів, використо­вуючи різні види ходьби, біту, музично-ритмічних рухів, які сприя­ють розігріву організму дитини та створюють позитивний емоцій­ний настрій. Основна частина - це комплекс загальнорозвивальних вправ на фітболах. У основній частині фізичне навантаження чергуємо з відпочинком та розслабленням, проводимо ігри та ігрові вправи, що сприяють створенню радісної, емоційної атмосфери. Основна час­тина обов'язково містить вправи, які виконують з різних вихідних положень, зокрема, лежачи на фітболі на грудях, на спині. Такі впра­ви сприяють корекції постави, тренують силу та витривалість м'язів. Заключна частина містить вправи на розслаблення м'язів спи­ни та загальну релаксацію. Крім рухливих та музичних ігор і ес­тафет, фітбол-аеробіка містить вправи креативної гімнастики, що сприяє розвитку творчості, ініціативи та самовираження дошкіль­ників. А ще комплекси фітбол-аеробіки   урізноманітнюємо елементами численних видів спорту, таких як: волейбол, баскетбол, футбол, спортивна, художня та атлетична гімнастика, акробатичні вправи - перекати, стійки на лопатках, місток на фітболі тощо. Практика свідчить, що заняття фітбол-аеробікою мають неаби­який оздоровчий ефект - діти менше хворіють, у них поліпшуєть­ся постава, з'являється відчуття радості та задоволення від руху, а та­кож потреба в руховій активності. На позитивному емоційному фоні процес формування рухових умінь і навичок відбувається у дітей швидше та ефективніше. Памятка. Для того щоб заняття з фітболами справді мали оздоровчий ефект, потрібно правильно підібрати розмір м'ячів. Для дошкільни­ків оптимальний розмір фітболів - 45 - 60 см у діаметрі. Під час підбирання фітболів необхідно звертати увагу на їхню пружність: при легкому натисканні на м'яч долонею його поверхня має пружинити, не чинячи надмірний опір і не вгинаю­чись усередину. Фітболи мають бути високо пластични­ми і при повторному надуванні відновлювати форму без складок, зморшок та тріщин. Вони мають бути виготовле­ні з міцної гуми і розраховані на навантаження від 300 до 1000 кг. Ніпель на них має бути впаяний всередину, щоб не заважати під час занять, не травмувати шкіру. Якісні фітболи, виготовлені з гіпоалергенного екологічно чисто­го матеріалу без шкідливих домішок, мають антистатичні властивості.   використовуємо фітболи по-різному: як предмет, виконуючи вправи з фітболом у ру­ках з різних вихідних положень - стоячи, сидя­чи, лежачи; як опору - сидячи та лежачи верхи на фітболі; як атрибут для проведення різних рухливих ігор, зокрема, змагального характеру; як орієнтир для проведення естафет; як амортизатор та тренажер під час виконан­ня вправ; як масажер під час виконання вправ у парах. Заняття аеробікою приносять дітям велике задово­лення. Для того, щоб ці заняття були ще цікавішими та насиченішими, можна використовувати індивідуальні снаряди - степ-платформи. В Квасилівському ДНЗ ми давно поставили завдання - виготовити степ-платформи для дітей та активно впроваджувати даний вид фізичних занять, оскільки результативність від них надзвичайно висока. Степ-платформа - це сходинка висотою не більше 8 см, ши­риною 25 см, довжиною 40 см. Вона має бути виготовлена з легкого і міцного матеріалу і обтягнута м'яким дерматином. Заняття степ-аеробікою проводяться у супроводі бадьорої ритмічної музики, яка створює дітям гарний настрій. Проводити степ-аеробіку з дошкіль­никами можна у різних формах, як-от: заняття оздоровчо-тренувальної спрямованості з дітьми старшого дошкільного віку (тривалістю 25 - 35 хв); як частина фізкультурного заняття тривалістю 10-15 хв; комплекс вправ ранкової гімнастики на степ-платформах; показові виступи дітей на святах; степ-розвага. Зазвичай один комплекс степ-аеробіки, як повного заняття, діти можуть виконувати протягом трьох місяців. Окремі вправи, в міру їх засвоєння, слід видозмінювати та ускладнювати. Проводити заняття потрібно у добре провітреній залі, зазда­легідь розклавши степ-платформи у шаховому порядку для гарного обзору. Головна умова при проведенні степ-аеробіки - правиль­не дозування фізичного навантаження: частота серцевих скорочень не має перевищувати 150-160 ударів на хвилину. Для старших до­шкільників, які вже добре засвоїли вправи зі степ-платформою, можна проводити заняття степ-аеробікою оздоровчо-тренувальної спрямованості. Дуже подобаються дітям заняття хореографією, які активно впроваджуємо у практику роботи з дошкільниками вже кілька років підряд. Такі заняття зазвичай спрямовані на: тренування всіх груп м'язів; розвиток вестибулярного апарату; розвиток спритності; розвиток швидкості; поліпшення координації рухів. Заняття хореографією можуть містити елементи акро­батики. Навчання дітей акробатичних вправ відбувається у формі гри, тож проходить весело і цікаво. Діти із задоволенням займаються хореографією, поступо­во у них формується пластичність рухів та правильна постава. Отже, можна зробити висновок, що фітнес-програми для дити­ни - це не лише запорука гармонійного фізичного і пси­хічного здоров'я, а й цікаве проведення часу зі своїми однолітками. Охорона та зміцнення здоров'я дітей, фор­мування звички до здорового способу життя залишаються першорядним завданням нашого дошкільного закладу. Тож уся діяль­ність нашого педагогічного колектив  переслідує здоров'язбережувальні цілі і передбачає формування у дошкільників свідомого ставлення до здоров'я як важливої життєвої цін­ності.

Одне з головних завдань дошкільного закладу — ство​рити як найсприятливіші умови для правильного фізичного розвитку дитячого організму, сформувати здоров’язбережувальну компетентність дітей, робота націлена на розуміння збереження та турботи про здоров’я , для підви​щення його опірності інфекціям, а також для посту​пового і систематичного загартування. Повноцінно​му розв’язанню оздоровчих, освітніх та виховних завдань сприяє комплексне використання як традиційних, так і нетрадиційних організаційних форм і методів фізичного виховання.

Традиційними формами фізичного виховання, обов’язко​вими для впровадження в освітній процес, є заняття з фізичної культури; фізкультурно-оздоровчі заходи (ран​кова гімнастика, гімнастика після сну, фізкультхвилинки, фізкультпаузи, загартовуючі процедури); різні фор​ми організації рухової активності в повсякденні (фізичні вправи на прогулянках, фізкультурні свята і розваги, дитячий туризм, рухливі ігри, самостійна рухова діяль​ність, дні та тижні здоров’я, індивідуальна робота з

фі​зичного виховання).

Питання формування, збереження та зміцнення здо​ров’я вихованців — пріоритетне завдання в діяльності нашого до​шкільного закладу.

Наш педагогічний колектив працює за комплексною програмою збереження і зміцнення здоров’я вихованців, яка включає в себе ряд здоров’язберігаючих технологій, які ми впроваджуємо в роботу.

У нашому дошкільному закладі створені необхідні умови для якісного проведення різноманітних фізкультурних захо​дів, для стимулювання активної рухової діяльності дітей. У нашому закладі є великі та малі атрибути для рухливих ігор та занять фізкультурно – спортивного змісту , наочний матеріал для імітації рухів, цікаві іграшки.

У групових кімнатах облаштовані спортивні куточки . У режимі дня вихованців ра​ціонально поєднуються різні види діяльності, розумове та фізичне навантаження. Особ​ливу увагу приділяємо добору та організації заходів фізкультурно-оздоровчого змісту на свіжому повітрі.

Проводимо різноманітні прогулянки: спортивна, цільова, пішохідний перехід, екскурсії.

У прогулянковий час прово​дяться спортивні розваги, естафети, різні види ігор, індивідуальна робота з дітьми, тощо. Позитивно впливає на здоров’я та фізичний розвиток дошкільнят ранкова гімнастика , гімнастика пробудження, яка про​водиться за різними методиками та педагогічними технологіями від​повідно до певної пори року.

Заняття з фізичного виховання проводяться як за стандартними, так і інноваційними технологіями. Оволодіння ви​хованцями фізичною культурою за технологією М. Єфименка

Спортивно-фізичні навички дітей закріплюються та вдосконалюються під час проведення днів здоров’я, спортивних свят.

Нетрадиційними формами є інтенсивне загартування (ходіння босоніж, ходіння по сольовій доріжці); спеціальні лікувально-профілактичні проце​дури (фітотерапія, ароматерапія, лікуваль​на фізкультура, різні види масажу, фізіотерапевтичні процедури та ін.).

Як показала практика, досить ефективним є впровадження у процес життєдіяльності дитини оздоровчих технологій терапевтичного спрямування, до яких відносяться нетрадиційні форми оздоровлення.Їх на сьогодні дуже багато . Та найбільше зацікавила усіх природотерапія, яка включає в себе квіткотерапію, пісочну терапію, сміхотерапію, кольоротерапію, ароматерапію які гармонійно поєднуються між собою і несуть неповторне цілюще спрямування на дитячий організм.

Квіткотерапія – це новий метод психотерапевтичного впливу на психіку дітей. Це одночасно і ароматерапія, і кольоротерапія, і естетотерапія. Квіткотерапія здійснює величезний позитивний вплив на дошкільників. Своїм ніжним ароматом активізують нюхові центри, дарують радість і насолоду. Завдяки своїй релаксаційній здатності угамовують негативні емоції, страхи, стреси,вони надихають на творчість, лірику, вияв доброти, ввічливість, чемність. Це таке безмежне розмаїття форм і методів роботи з дітьми, яке щоденно може слугувати як фоном для проведення різноманітних занять, так і самостійним елементом освітнього процесу. Квіткотерапія розвиває емоційно – вольову сферу, гармонізує і стабілізує емоційний стан.

Кольоротерапія – це теж один із способів впливу на емоційно – вольову сферу психіки дитини. Вплив кольору здійснюється через зорове сприйняття й образи уяви кольору, які створюються дітьми. Кожен колір випромінює свою енергію і безпосередньо впливає на розумовий, душевний і фізичний стан дітей. Під час кольоротерапії можна використовувати не лише природні, але й будь – які кольорові дидактичні матеріали з паперу, тканини, пластмаси, а також олівці і фарби, кольорові кульки, тісто, глину тощо.

Сміхотерапія – один з дуже корисних методів у психотерапевтичній практиці. Сміх – це дія протилежна страху і суму, своєрідний механізм захисту мозку дитини від стресів. Сміхотерапія створює позитивні емоції, стимулює виділення ендрофінів – так званих гормонів щастя, зміцнює імунну систему та внутрішні органи, кровообіг та кровопостачання мозку. Сміх активізує особистісний творчий потенціал дитини за рахунок активізації мозку, підвищує творчо – мовленнєві здібності. Так вихователі в роботі з дітьми систематично використовують хвилинки гумору, веселі вірші та пісні, читання гуморесок, небилиць, проводять різні свята сміху, гуморини, діти придумують веселі кінцівки до казок, веселики , вчать гуморески.

Пісочна терапія проводиться з дітьми впродовж дня. Заняття з піском поліпшують емоційний стан дітей: гіперактивних пісок врівноважує, скутих — розслаблює, тривожних — заспокоює, агресивних — втихомирює. У пісочниці акцент робиться на тактильній чутливості. Під час занять та після них усі діти задоволені і виходять з бажанням зустрітися знову. І це, мабуть, найголовніше, що дають дітям ігри з піском. Отже, використання пісочної терапії в педагогічній практиці дає комплексний навчально-терапевтичний та оздоровчо-профілактичний ефект. Також використовуємо в роботі і кольоровий пісок, який виготовляється шляхом його фарбування екологічно чистими будівельними фарбниками. Малюємо картини з піску, які несуть в собі як естетичний, так і заспокійливий психологічний ефект. Милуючись пейзажами, дитина отримує насолоду, заряд позитиву.

Звукотерапія має величезний лікувальний вплив на людський організм. Дуже позитивно впливає на організм слухання пташиного співу. Заспокоює, приносить відчуття рівноваги також слухання шепоту морських хвиль, шелестіння листя дерев. Такі оздоровчі хвилинки ми проводимо під час екскурсій та прогулянок у природу.

Дзвонотерапія – це своєрідний метод лікування музикою, звуком. У подзвонах є ультразвуки, які сприяють тому, що мікроби в організмі людини знижують свою активність на 40%. Звук від церковних дзвонів покращує формулу крові, очищає судини, має омолоджувальну дію. Наш дошкільний заклад розташований зовсім поруч храму Свято-Михайлівського собору. Діти часто ходять туди на екскурсії, беруть участь у релігійних святах та мають змогу чути мелодію церковних дзвонів.

Музикотерапія створює енергетичні поля, які примушують вібрувати кожну клітину нашого тіла, вони здатні змінювати ритм нашого дихання, биття серця, допомагають подолати біль. Так під час занять діти слухають повільну класичну музику , яка дає відчуття безпеки, створює звукове середовище для успішного навчання й творчості, поліпшує пам’ять. Тому ми повинні ще з дитячого садка дати дошкільнятам поняття про ці важливі речі, запроваджувати оздоровлення музикою і народною піснею.

Серед інноваційних оздоровчих технологій для дітей дошкільного віку слід виокремити і такі нетрадиційні методи, як пальчикову (вправи, ігри, картинки), дихальну та звукову гімнастику, імунну гімнастику, , психогімнастику (вправи, ігри, етюди, пантоміми), точковий масаж за методикою Уманської тощо. За останні роки популярності набуло застосування в практиці роботи дошкільних закладів оздоровчих технологій, що використовуються з профілактично-лікувальною метою, серед них можемо виділити наступні: фітотерапія (чаї, коктейлі, фітомішечки); аромотерапія (ароматизація приміщення); вітамінотерапія (вітамінізація страв). У щоденному житті дитини варто використовувати різноманітні оздоровчі технології.

Вихователі використовують час для занять на власний розсуд, орієнтуючись на зацікав​леність малят, їхні можливості та їхню працездатність. Педагоги звільнені від зайвих вказівок, інструкцій, над​мірних регламентацій, їм надано професійну свободу обирати форми, методи і засоби навчально-виховної роботи, чим вони широко користуються і про що свід​чить застосування різноманітних авторських регіональ​них програм та методичних технологій.

Так, для профілактики плоскостопості ефективно за​стосовують”доріжки здоров’я”,зроблені з квасолі, каш​танів, керамзиту; доріжки з лінолеуму, на яких розмі​щено кольорові сліди.

Комплекси корегуючої гімнастики збагачуються вправа​ми з щітками(на розвиток дрібних м’язів руки). Процес виконання основних рухів стає цікавішим завдяки використанню образного нестандартного обладнання:”кумедних колобків”, персонажів казок, фігур тварин та птахів, виготовлені з тканини муляжі овочів та фруктів.

Ефективнішою стала і робота із загартування ді​тей. Так, більшість педагогів методично правильно про​водять повітряні ванни,під час яких дошкільнята вико​нують різноманітні фізичні вправи. Особливо подобаються дітям ритмічні вправи під музику. Підкреслимо, що вся робота з фізичного виховання здійснюється з урахуванням стану здоров’я, самопочуття, рівня фізичного розвитку та підготовленості дітей.

Нетрадиційна методика фітболгімнастики є чи не найпростішою у застосуванні та викликає велике емоційне задоволення у дитини. Фітболгімнастика включає виконання гімнастичних вправ на великих надувних еластичних м’ячах різного діаметру і конфігурації. Гімнастичні м’ячі та їх аналоги є багатофункціональним обладнанням, що забезпечує реалізацію загальнорозвивальних і профілактичних завдань. Ці м’ячі являють собою пусті гумові камери, які мають якості еластичності, незвичайної форми, яскраве забарвлення, приємний запах, спеціальну поверхню, що не дозволяє легко зсковзнути з м’яча. Перераховані якості гімнастичних м’ячів допомагають створити позитивну емоційну атмосферу, викликати жвавий інтерес у дітей до виконання фізичних вправ і рухів. Спільна робота рухового , зорового і тактильного аналізаторів, що включаються при виконанні вправ з м’ячем, підсилює якість виконання рухів. Рухові дії з гімнастичними м’ячами зміцнюють м’язи спини й черевного пресу, але головне формують навички правильної постави. Крім того, така діяльність сприяє вдосконаленню функцій рівноваги і рухового контролю, а також зміцненню та розслабленню груп м’язів і можуть бути використані для тренування серцево-судинної та дихальної систем. Гімнастичні м’ячі ефективно застосовувати також і в роботі з дітьми, які мають відхилення в стані здоров’я: при порушенні координації рухів; при надлишковій вазі; при захворюваннях органів дихання; при слабкості м’язів; при порушеннях постави тощо.Варто звернути увагу і на колір обраного м’яча, оскільки кольорова гама по різному може впливати на психічний стан і фізіологічні функції організму людини. Врахування цього аспекту у підборі обладнання для фітболгімнастики надасть можливість різноманітно впливати на психоемоційний стан дитини.

Вправи на м’ячах можна використовувати у навчально-виховному процесі під час різних організаційних форм роботи з дітьми як на заняттях з фізичної культури, фізкультпаузах, валеохвилинках, святах, розвагах тощо, так і на прогулянках. Це сприятиме забезпеченню активної й змістовної рухової діяльності дітей та їхнього оздоровлення.

Під час осінньо-зимового та весняного періодів необхідно проводити фіто – та імунокорекцію за допомогою фіточаїв з липи, шипшини, ехінацеї , ромашки, горобини. Використовувати ароматерапію з маслами чайного дерева, евкаліпту, лимону, сосни, піхти.

Слід пам’ятати про те, що застосування різноманітних ефективних профілактичних, оздоровчих технологій та діагностичних методик у навчально-виховному процесі і постійне здійснення моніторингу стану здоров’я дітей є своєрідною запорукою створення здоров’язберігаючого середовища, тобто середовища, в якому дитині приємно і безпечно знаходитися, що стимулює її розвиток, забезпечує комфортні умови для формування здоров’я і є оптимальним для її зростання. Передати все це нашим дітям, збагатити їх досвід, виробити в них мотивацію на здоровий спосіб життя – в цьому вбачаємо своє завдання. Ця робота дуже різноманітна, вона приваблює дітвору, є для них захоплюючою і цікавою.


Цей урок ще не готовий.